E. Frantz

Död i skugga

Författare: Anne Holt
Ämnesord: mord
Utgivningsår: 2013
ISBN: 9789164204066

En regnig fredagseftermiddag i juli månad år 2011 dör 8-årige Sander Mohr i sitt eget hem. Föräldrarna är otröstliga. Medan alla utgår från att det rör sig om en tragisk olycka är det bara den unge och nyutexaminerade polismannen Henrik Holme som fattar misstankar om att allt kanske inte stod rätt till i det välmående hemmet i ett av Oslos bästa bostadsområden. Utan erfarenhet men med viljestyrka och engagemang lyckas han övertala kriminalpsykologen Inger Johanne Vik att medverka i en utredning som avslöjar den tragiska sanningen.
I skuggan av den stora katastrof som drabbar Norge samma dag som Sander dör försöker de omaka parhästarna nysta upp en familjs allra mörkaste hemligheter. Jakten på sanningen bakom 8-åringens död blir en brutal konfrontation med fördomar och skamkänslor, med lögner och mänsklig förnedring.
Död i skugga är Anne Holts femte bok om Inger Johane Vik och Yngvar Stubø. Serien är översatt till 25 språk och har sålt i miljoner exemplar över hela världen

En personlig hälsning från Anne Holt till Bokus läsare
På försommaren 2010 hade dagstidningen VG en artikelserie om våld mot barn, ett stycke berömvärd journalistik av journalisterna Anne Vinding och Tanja Irén Berg. Serien fick mig att till sist fatta beslutet att behandla problemet skönlitterärt, något som jag i många år hade velat men inte riktigt orkat med. Det är svårt att hitta exakta siffror på hur många barn som utsätts för våld i hemmet. Detta beror delvis på att mörkertalet sannolikt är stort. De många källor jag har hittat, ingen nämnd, ingen glömd, ger dock skäl att tro att det rör sig om tusentals barn bara i Norge - somliga hävdar en siffra på över 20 000. En del av de här barnen dör av skadorna de tillfogas av sina vårdnadshavare. Få gärningsmän döms, vilket ovannämnda artikelserie dokumenterar. Även om förarbetet till den här boken till största delen har försiggått genom sökning på nätet vill jag ändå lyfta fram dokumentärskriften "Jeg tenker nok du skjønner det sjøl" av Jon Gangdal (Kagge forlag, 2010) som min allra viktigaste inspirationskälla. Boken handlar om mordet på åttaårige Christoffer Gjerstad Kihle 2005 och är en skakande dokumentation av hur systemen sviker i många led. Jag uppfattar också boken som en ytterst viktig fingervisning för var och en av oss: Barnmisshandel sker därför att vi låter den ske. Därför att vi inte kan förmå oss att tro. Därför att det lättaste är att vända sig bort. Nämnda lilla bok är en av de viktigaste jag har läst i hela mitt liv, och jag tackar författaren för att han har skrivit den. Sander Mohr är, som på alla sätt framgår av denna roman, inte Christoffer Gjerstad Kihle. Sander är en figur skapad i min fantasi, en fiktion, precis som alla mina litterära gestalter.

Anne Holt

Bok recensioner av Död i skugga :

Anfield 2015-03-06 12:58