Saliga äro de som törsta

Författare: Anne Holt
Ämnesord: mord, spänning
Utgivningsår: 1995
ISBN: 9789164233462

Det är stekhet försommarvärme. Den värsta i mannaminne för Oslopolisen. Med tolv våldtäkter och flera olösta dråp tvingas kriminalinspektör Hanne Wilhelmsen åter konstatera att våldtäktsfallen inte blir prioriterade. Så sker inte heller när en 24-årig kvinna blir överfallen på väg in i sin lägenhet och därför utsätts för en hel natts övervåld. Det är först när polisen anar ett samband mellan detta fall och en serie makabra blodbad utan vare sig offer eller gärningsman som insatserna omprioriteras. Men då har man missat möjligheten att skaffa sig ett försprång före den okände hämnare som törstar efter rättvisa.
Medelbetyg: 3,83 (6 röster)
Bok recensioner av Saliga äro de som törsta :
2004-07-12 00:49
Jag ger den här boken en svag 4:a. Det är otroligt bra och spännande, jag var helt fast. Men den var inte lika bra som dom andra två böckerna som jag läst av Anne Holt (Blind Gudinna och Bortom sanningen). Den här kändes lite tunn och var ganska kort, men helt klart läsvärd. Jag är bortrest nu, och nästa Anne Holt bok står hemma i min bokhylla ... jag kommer inte hem förränn på tisdag *panik* Jag vill redan börja läsa hennes nästa bok, hur ska jag överleva till tisdag :-)
2005-08-13 22:03
En bra och läsvärd deckare.
2006-12-22 15:29
Under den varmaste våren i mannaminne driver en brottsvåg över Oslo. Kriminalinspektör Hanne Wilhelmsen tvingas ta itu med åtskilliga brutala våldtäktsfall som travas upp på hennes skrivbord. Den stora mängden våldtäkter och flera olösta dråp får polisen att ana ett samband. En seriemördare lämnar bokstavliga spår i blodmassakrar som bara inträffar på lördagar och en av de våldtagna kvinnorna bestämmer sig för att ta rättvisan i egna händer....

Anne Holt är en mycket duktig deckarförfattarinna. Efter hennes intåg på bokmarknaderna störtade en mängd deckarförfattarinnor in på scenen, av mycket sämre kvalitet än Holt. Turligt nog är Holt av den gamla goda kvaliteten. Hennes böcker om Hanne Wilhelmssen, hennes sambo Cecile är mycket spännande. Jag har tidigare läst "Utan eko" och "Bortom sanningen" som båda kommer efter denna bok. Det märks tydligt att författaren utvecklas i sitt skrivande. Denna bok är inte på långa vägar så genomtänkt som de senare böckerna är. Intrigen är ganska banal, personkaraktärerna mestadels platta och själva språket ger jag heller inte mycket för. Dock innehåller denna bok den viktigaste komponent en deckare skall ha - nämligen spänning. Jag ger "Saliga äro de som törsta" en medelgod trea i betyg. Boken är läsvärd, men framför allt inger den läsaren en känsla av Holts deckarpotential.
2009-10-06 15:46
Jag gillar Anne Holts deckare om Hanne Wilhelmssen mer och mer. Det är tur jag bara börjat läsa (lyssna på) hennes böcker för jag vill ha mer.
Bra historia och spännande. Vad mer kan man begära?