Bok recensioner av Alef :

Titel: Alef
Originaltitel: O Aleph
Översättare: Örjan Sjögren
Antal sidor: 312
Förlag: Bazar
ISBN: 9789170282911
Paulo Coelho är en av världens mest lästa författare. Hans böcker är översatta till 73 språk och har sålts i mer än 135 miljoner exemplar. Idéerna, filosofin och temana i hans böcker inspirerar miljoner läsare att söka sin egen väg och hitta nya sätt att betrakta världen på. Paulo Coelho har mottagit en rad priser och utmärkelser för sitt författarskap. Källa: (Bazar).

Handling: Den här boken är en självbiografi om Paulo Coelho, Gud och världsalltet. 2006 tar författaren med sig sitt förläggarteam på en resa med Transpiriska järnvägens 9 288 kilometer långa sträcka, genom Europa, Asien, Afrika till Stilla Havet för att också möta sina läsare, sälja och signera sina böcker på vägen. På tåget träffar han den mystiska fiolspelande ryska kvinnan - Hilal 21 år och snart står det klart att det är hon som själsligt ska leda Paulo Coelho tillbaka till sig själv igen. Det blir en lång tågresa där teamet diskuterar livet och efter ett tag känner Paulo Coelho en inre själslig känsla för Hilal och han tar henne till vissa områden på tåget som han kallar stora och lilla Alef. Vad just detta innebär överlåter jag till er läsare att tolka. Under resans gång funderar Paulo på varför vissa människor inte utvecklas vidare i livet och varför han själv ser den andliga världen mer och mer avlägsen. Ska han hitta tillbaka till sig själv igen?

Paulo Coelho är som sagt en av vår tids mest lästa författare och hans böcker är översatta till 73 språk. Detta är visserligen en självbiografi, men ibland är handlingen lite för övernaturlig, osammanhängande och långsökt. Paulo Coelho känns ofta som en egoistisk och arrogant person. Ibland fick jag lägga den ifrån mig på grund av tristess och det var inte vad jag hade förväntat mig av den store författaren. Den hade tyvärr inte ”det” som de andra böcker jag läst av honom och som jag älskat. Men jag tror nog att han kommer tillbaka och skriver lika stilistisk och intressant som innan i sin nästa bok. Kanske en självbiografi inte var det rätta för honom att skriva, eftersom de blev så mycket andlighet som brukar finnas i hans romaner. Så Paulo Coelho bör nog hålla sig till sina underbara andliga romaner istället.

Betyg 3/5

gun 2016-03-23 14:50
Paulo gör en turné-resa på transibiriska järnvägen för att finna sitt liv. Vid hans sida finns en ung kvinna som lyckats att också få följa med. När Paulo söker svar i tidigare liv så finner han att i en mycket otäck händelse så medverkade han i flera unga flickors död.
För den som är intresserad av livets kopplingar till reinkarnationens lagar så kan denna bok säkert vara intressant.

Älvan 2017-06-27 22:29
Författaren har en intressant syn på livet och mystiken men jag har ibland svårt att följa den röda tråden och handlingen tappar intresse.