Ökendykarna

Författare: Sven Lindqvist
Ämnesord: filosofi, natur, historia, vetenskap
ISBN: 1862075077

Ökendykarna handlar om en förverkligad barndomsdröm, en lång resa genom Sahara. Det är en uppbrottets,överlevnadskonstens och förvandlingarnas bok. I hundra korta prosastycken gestaltas öknens ödslighet och dramatik, dess drömmar och mardrömmar. Med sig har Sven Lindqvist den klassiska ökenlitteraturens mästare: Antoine de Saint-Expéry, Isabelle Eberhardt, André Gide och andra. Med dem diskuterar han sina upplevelser på väg genom öknen i en skamfilad Renault
Medelbetyg: 3,5 (2 röster)
Bok recensioner av Ökendykarna :
2004-05-26 09:19
Med Ökendykarna börjar historien som fortsätter med den omtalade uppföljaren ”Utrota varenda jävel”. Med hjälp av korta prosastycken, kopplingar till ökenlitteraturens största författare, och med ett osedvanligt vackert och ödesmättat bildspråk skildrar Lindqvist den europeiska kulturens utbredning och västerlänningens möte med en helt annan värld. Det är bländande vackert, njutbart och oerhört tänkvärt samtidigt som författaren ger läsaren mängder av tips på fortsatt läsning. En sann njutning!
2004-10-31 21:30
"Ökendykarna" är en djupt personlig bok som låter öknen gestaltas i ett par korta prosastycken. Lindqvist rannsakar sig själv, vår kultur och den klassiska ökenlitteraturen. Mest känd är Lindqvist kanske för efterföljaren till denna bok, "Utrota varenda jävel" (som är en av mina absoluta favoritböcker). Jag upplever dock att denna är mindre agressiv och mer förtvivlad i sitt utförande. Ödsligheten, ensamhten, och uppbrottet gestaltas på ett svindlande sätt!

För att uppskatta denna bok till fullo bör man dock vara lite bevandrad i den litteratur som Lindqvist skriver om. Det är tyvärr inte jag. Troligtvis kommer jag läsa om denna bok när jag har läst de författare han talar om. Men rent allmänt är detta en väldigt speciell bok. Jag ger den en stark trea.
Härskaren
 S. Scarrow
Att färdas i motvind