Ämnesord: krig, politik, historia, kultur, framtid
Utgivningsår: 1993
ISBN: 9100556106

Medelbetyg: 4,5 (6 röster)
Bok recensioner av Utrota varenda jävel :
2004-05-25 19:54
Utrota varenda jävel är Erik Lindqvists omdebatterade bok som tar läsaren med på en resa till en öken där allt liv är utsläckt. .Resan är både bildlig och bokstavlig och speglar historien om rasismens ideologi i ett sandkorn.

Genom en vägledning genom Conrads klassiska bok "Mörkrets hjärta" (en ovanligt kritisk granskning av 1800-talets kolonisation) för Lindqvist oss genom århundraden av utvecklingsläror.
En utveckling i form av eliminering av allt som stått i erövrarnas väg. Rasismens idéhistoria granskas och Lindqvistl eder läsaren fram till en bländande och otrevlig klarhet att folkmord och rasism varken började eller slutade med Auschwitz.

Lindqvist har skrivit en osentimental bok som rymmer Europas svartaste historia. Svart på vitt manas historien fram för läsaren om ideologer i folkmordens tjänst och tystnaden från det "civiliserade" samhället. Kolonialideologins syn på raser och utvecklingslärans separerande av högre och lägre raser som senare kom att legitimera rasmord och beslagtagning av andra folkslags land gör att boken är både skrämmande och gripande. Boken rekommenderas alla som vill ha ett bredare perspektivpå Europas historia. Borde vara obligatorisk för den "civiliserade" vilden....

2004-05-26 10:00
Om detta må ni berätta…Så skulle jag vilja sammanfatta Sven Lindqvists betydelsefulla och djupt insiktsfulla ”Utrota varenda jävel”. Denna publikation handlar om de fördomar, den rädsla och det förakt som människan alltid visat gentmot främmande civilisationer och folkslag. Lindqvist beskriver i ”Utrota varenda jävel” hur dessa fördomar under mitten av 1800-talet kom att inordnas under en organiserad och ”vetenskaplig” förklaringsansats – den rasistiska.

Sven Lindqvist tar upp ett för den västerländska civilisationen mindre smickrande kapitel då han slag i slag blottlägger och beskriver den rasistiska ideologins framväxt och utbredning. Främlingsfientliga tänkare såsom filosofen Herbert Spenser och naturvetaren Robert Knox analyseras i hettan av Lindqvist egen vandring genom ett helveteshett Sahara. Under kolonialismen var utvecklingssvärmeriet och tankarna om den starkes rätt till dominans upphöjd till en lag menar Lindqvist som citerar den liberale filosofen Herbert Spencer som i mitten av 1800-talet när han säger att: "imperialismen har tjänat civilisationen genom att röja undan de lägre raserna från jorden". Den tyska nazismen blir med denna insikt inget unikt kapitel i den mänskliga historien utan istället en naturlig följd av det europeiska och imperialistiska arvet, menar Lindqvist. Dessa påstående har Lindqvist fått klä skott för, delvis oförtjänt anser jag. Jag avslutar denna knapphändiga recension med Lindqvists fullständigt briljanta inlednings- och avslutningsreplik: ”Det är inte kunskap vi saknar. Vad som fattas oss är modet att inse vad vi vet och dra slutsatserna”.
2005-08-25 18:08
Ohyggligt intressant verk, där Lindqvist nagelfar Joseph Conrads Mörkrets hjärta, och utifrån denna roman rannsakar kolonialtidens Europa. Tesen han driver i denna idéhistoriska berättelse är enkel; om vi skall kunna förstå Nazitysklands brott mot de mänskliga rättigheterna måste vi först se skärskåda oss själva (med oss menar jag kolonialmakterna), och vår egen historia. De mordorgier som utspelade sig i exempelvis Afrika under 18000-talet är troligtvis minst lika hemskt och brutalt som mycket av det som tyskarna åstadkom under det andra världskriget, men det är inget som hör till vanligheterna att detta förs upp till diskussion. Förutom detta tar litteratören även upp många av kolonialtiden största tänkare och beskriver hur teser om exempelvis den vite mannens börda och andra doktriner uppkommer bland de besuttna i 1800-talets Europa, tänkare som exempelvis socialdarwinismens fader, Herbert Spencer.

Sammantaget en väldigt intressant och lärorik bok, jag blev hela tiden slagen av den enkelheten Lindqvist begagnar sig när han bokstavligen gör en djupdykning i Europas mörka historia, och kommer upp till ytan med sådana klarheter att jag nästan blev arg på mig själv, helt enkelt för att jag aldrig betänkt något av det som romanen tar upp tidigare.
2005-08-27 18:01
Kristendomen, Nazismens och kommunismens massmord och andra brott är med rätta fördömda. När kommer Dagens Nyheters självgoda ledarsida att ta upp liberalismens folkmord? De är folkpartiets lik i garderoberna, liksom socialisterna har Lenins och Stalins och Maos folkmord som en del av sin historia. Att folkmördare även kan vara kultiverade britter i plommonstop och paraply är en av denna boks många lärdomar.
Att denna bok på denna sidan hamnat inom genren HISTORISK ROMAN är uppåt väggarna galet. Detta är en fakta bok!

"

Skriv egen bokrecension till Utrota varenda jävel