Utgivningsår: 1996
ISBN: 9100562203

KÖP BOKEN ONLINE

Medelbetyg: 3 (2 röster)

Bok recensioner av Antirasister :

ElinLeticia 2004-05-25 19:56
Antirasister berör en mindre utforskad sida av den rasrelaterade historien, nämligen den om människorna som sade nej! De som kritiserade de gällande synsätten för humanismens skull, trots att de riskerade sitt rykte, arbete och ibland också sin plats i samhället. Detta är en liten bok som väver in människorna i historien och placerar dem som pärlor i historiens pärlband och låter ana en helhet. Dock upplever inte jag att det är något av författarens bästa verk.
Tyvärr innehåller boken för många upprepningar och även en viss uppgivenhet som präglar texten. Jag fastnar delvis för vissa av individernas kamp, men blir aldrig så intresserad att jag lockas att läsa mer om dem, något som defintivt skiljer denna bok från Lindqvists andra där jag omedelbart recogniserat bokhylla och bibliotek för att få lära mig mer.

stigh 2004-06-28 14:58
Ett genialt uppslag till berättelse – skildringar av olika människor som genom årens lopp försvarat jämställdhet/humanitet och bekämpat rasismens spridning. Idén är genial såtillvida att den fordrar en "relativt" enkel research samt att det sedan länge råder brist på sammanhållen svensk litteratur om antirasistiska tänkare. Jag tycker dock att Lindqvist här tagit sig vatten över huvudet då han på ett väl snålt tilltaget sidantal gett sig på att skildra levnadsöden som skiljer sig såväl tidsmässigt, geografiskt som intellektuellt åt. Detta leder till att framställningen blir lite väl kringflackande, osammanhängande samt att huvudbudskapet upprepas några gånger för mycket. Jag saknar också närmare beskrivningar av de förbindelser som måste ha funnits mellan de olika antirasisterna - en avsaknad som leder till att dessa beundransvärda personers insatser känns som isolerade öar på rasismens mörka hav. Av detta följer en känsla av uppgivenhet då man tas med på Lindqvist humanitära odyssé.

Skriv egen bokrecension till Antirasister

KÖP BOKEN ONLINE