Flickorna i Villette

Författare: Ingrid Hedström
Ämnesord: krig, mord, kultur
ISBN: 9789150111989

Tre tonårsflickor hittas mördade samma dag som Villette har sin stora festdag. En mardröm på flera sätt eftersom staden som satsar på att bli EU:s kulturhuvudstad är full av inbjudna journalister. Det verkar först vara ett lättlöst fall: en ung kille från trakten har skjutsat flickorna. Men spåren leder åt ett annat. Undersökningsdomaren Martine Poirot tvingas ta stora risker för att finna mördaren innan han slår till igen.

Pressröster om Flickorna i Villette
"Jag är faktiskt fullständigt betagen av Flickorna i Villette // Utan tvekan är Ingrid Hedström en av Sveriges mest spännande och innovativa deckarförfattare just nu." Gunilla Wedding, Skånska Dagbladet

Genomarbetad och fullödig person- och miljöskildring Därtill berättar Hedström en historia full av vändningar och överraskningar men där slutet ändå logiskt knyts ihop på ett övertygande sätt.
Thomas Brylla, Upsala Nya Tidning

Hedströms utmärkta språkbehandling och miljöteckning gör att det är en ren fröjd att läsa Flickorna i Villette. Samtidigt är det oavbrutet spännande Ingrid Hedström är en riktigt bra svensk deckarförfattare. Mats Palmquist, Borås Tidning
Medelbetyg: 3,33 (3 röster)
Bok recensioner av Flickorna i Villette :
2010-08-16 08:03
Jag tycker rent allmänt att Ingrid Hedström fått för lite uppmärksamhet för sitt författarskap. Hon är duktig på att målande beskriva miljöer och människor. Hon skapar en "mysstämning" trots ämnet. Flickorna i Villette är emellertid aningen sämre än den tidigare Lärarinnan i Villette. I den boken håller själva mordgåtan bättre. I Flickorna i Villette är det helt enkelt för lätt. När det är dags för genombrott springer man helt osannolikt direkt på de ledtrådar som är relevanta. Det tar ner helhetsintrycket. Ska jag säga något negativt om Ingrids böcker är det väl att upplösningarna kunde var bättre. I båda böckerna är de lite abrupta. Det crescendo som byggs upp ebbar ut för snabbt. Men det är läsvärt.
2015-02-27 12:03
Ännu en trivsam deckare av Hedström.
2016-12-16 16:41
Jag har av någon anledning aldrig tidigare läst bok nr. 2 i Vilettedeckarserien, men det gör inte så mycket att man råkar veta vad som händer senare i serien. Det här är en otroligt snygg och välskriven deckare. Ingrid Hedströms sätt att skriva får mina tankar att vandra till 80-tals serien Bläckfisken. Engagerande, spännande och väldigt välskriven. Dock något svår med alla franska namn- men det säger nog mer om mig än boken i sig. Kan varmt rekommendera Ingrid Hedströms deckare hos alla som tröttnat på resterande mängd dussindeckare bland svenska författare

"

Skriv egen bokrecension till Flickorna i Villette
Helgon eller syndare