F. Mellvig

Blodsband

Författare: Ingrid Hedström
Ämnesord: mord, kärlek, kultur, spänning, dalarna, ungern, me-too, våldtäkt, seriemördare
Utgivningsår: 2019
ISBN: 9789150120813

Ett bortlämnat barn, en livslång tystnad - Astrid Sammils har inte tänkt sig att börja gräva i mörka familjehemligheter när hon tar ledigt från sitt nya liv som teaterchef i Budapest för att komma hem till Dalarna och gifta sig. Men hon tvingas till det när en okänd släkting dyker upp och vill veta vem som var far till ett barn Astrids mamma Inga som tonåring födde i tysthet. Och Astrid börjar snart ana att Ingas mörka hemlighet än i dag är dödligt farlig.

Samtidigt sliter Dalapolisen med två mord. En kvinna i 60-årsåldern mördas bara minuter efter att hon skickat in en dikt inspirerad av den pågående MeToo-rörelsen till lokaltidningen, en dikt om ett sexövergrepp hon utsattes för som tonåring. I en övergiven jordkällare hittas samma dag kvarlevorna av en tonårsflicka som försvann på 80-talet. Astrids vän Carina Svahn dras in när en lapp med hennes namn hittas intill källarflickan. Och polisutredningen tar en ny vändning när ett chockerande DNA-fynd knyter samman till synes orelaterade våldsbrott från flera decennier.

I Blodsband tvingas Astrid Sammils öppna dörrar till ett förflutet hon gärna sett förblivit stängda och fråga sig vad en verklig familj i själva verket är. Blodsband är fjärde delen i Ingrid Hedströms hyllade och omtyckta serie om Astrid Sammils, en dramatisk pusseldeckare om arv, dna och övergrepp, som utspelar sig mitt under Metoo-hösten 2017.

Bok recensioner av Blodsband :

BlommigaBarbro 2019-10-19 00:52
Den fjärde boken med Astrid och Carina som jag tycker det är så kul att få följa. Jag älskade Ingrid Hedströms deckare från fiktiva Villette och jag tycker precis lika mycket om deckarna med Astrid Sammils från Granåkers Hästberg. Den här boken är precis lika bra som de tre föregående deckarna med Astrid. Realism, natur och kultur blandas samman med ond bråd död, spänning och vänskap. Jag tycker för det mesta nuförtiden att deckargenren är tråkig med böcker som släpps på löpande band och där alltför många känns som om de kunde vara skrivna av en och samma författare- men där sticker verkligen Ingrid Hedströms deckare ut. Mycket tack vare hennes fantastiska sätt att bygga upp en bok, hennes fantastiska språk, att hon alltid för in kultur i sina texter och att hon dessutom får böckerna att kännas realistiska. Ja, jag tycker jättemycket om hennes böcker och jag ser verkligen fram emot fler böcker med Astrid, Carina och Stefan. Förhoppningsvis dröjer det inte alltför lång tid innan bok nr: 5 i serien kommer.
Jag kan varmt rekommendera den här serien som nog bör läsas i ordning: 1. Bortfall, 2. Måltavla, 3. Brandgata, 4. Blodsband.
Toppbetyg!

Skriv egen bokrecension till Blodsband