Tid att älska dags att dö

Författare: Erich Maria Remarque
Ämnesord: depression, krig, kärlek

Det är våren 1944 och de tyska trupperna har tvingats till reträtt i Sovjetunionen. Förhållandena är olidliga och det enda Ernst Gräber kan tänka på permissionen som han har beviljats, den första på två långa år. Men synen som möter honom vid hemkomsten blir en chock – staden är bombad och hemmet en ruinhög. Hans föräldrar är spårlöst försvunna och Ernst börjar ett fruktlöst sökande efter dem. Då träffar han sin gamla skolkamrat Elisabeth. De förälskar sig i varandra, och kärleken blir halmstrået som en tid räddar dem i en kaotisk värld fylld av skräck och förvirring. Men Ernst permission är snart slut och han måste återvända till fronten. Nu har han fått upp ögonen för nazisternas ofattbara grymhet. Hur ska han kunna fortsätta att kämpa för något han börjat hata?

”Nu sprang han. Brandlukten blev starkare. Förödelsen tilltog. Så kom han till gamla stan. Där stannade han bara och stirrade. Där hade tidigare hela gator av trähus från medeltiden sträckt sig, hus med framspringande gavlar, spetsiga tak och bjärtfärgade inskrifter. De fanns inte längre. Istället såg han ut över en kaotisk brandplats, fylld av förkolnade bjälkar, kala yttermurar, stenhögar, gatufragment, och över allt detta svävade en vitångande brandrök. Husen hade brunnit upp som torra spånor.”
Medelbetyg: 4,67 (3 röster)
Bok recensioner av Tid att älska dags att dö :
2004-05-04 11:12
Remarque fortsätter här att skildra de ofta demoniserade tyska soldaternas vardag. I det här fallet är handlingen förlagd till det andra världskriget. Tid att älska dags att dö är enligt min mening en stark och gripande (hjärtslitande) skildring av det ”civila” livet i en tysk stad då krigslyckan börjar vända för Hitlers tredje rike. Känslan av påträngande oro inför den närmaste framtiden som författaren lyckas förmedla känns hela tiden påtaglig och kärlekshistorien förvånansvärt realistisk. Tid att älska dags att dö är som historisk skildring att betrakta som en mycket värdefull roman - en roman som skulle läsas av alla krigshetsare. Men är inte huvudpersonen Ernst Gräber lite väl naiv?
2004-05-21 23:03
Oj, vilket slut...
Vilken bok!