På Västfronten intet nytt

Författare: Erich Maria Remarque
Ämnesord: krig, historia
Utgivningsår: 1929
ISBN: 9132329881

E.M Remarques bok är till stor del självbiografisk, och ger uttryck för hans upplevelser av första världskriget. Den 19-årige tyske soldaten Paul Bäumer och hans kamrater är stationerade vid västfronten. Förhållandena i skyttegravarna är ohyggliga. Soldaterna blir allt mer avtrubbade, men mitt i smutsen, lidandet och ångesten finns trots allt också kamratskap, värme och humor.

Författaren lyckas förmedla en stark känsla av närvaro, trots att man vill värja sig mot detta krigs utdragna vansinne. Efter kriget arbetade Remarque som lärare och journalist, och han hade redan två romaner bakom sig när hans, flera gånger refuserade, klassiker På västfronten intet nytt kom ut i januari 1929.

Tra Åt Helvete!!!!
Medelbetyg: 4,4 (35 röster)
Bok recensioner av På Västfronten intet nytt :
2004-02-27 23:48
Skildring av 1:a världskriget. Har man läst Hassel, vet man nu var ideen kom från, Många karaktärer finns här.
2004-04-17 01:39
Mycket bra och spännande
2004-05-04 11:06
Denna, Remarques mest välkända roman, är till stor del självbiografisk och ger uttryck för författarens egna upplevelser av första världskrigets skyttegravshelvete. I Remarques avskalade skildring existerar inga hjältar och hjältemodiga offer. Kriget beskrivs istället som ett skitigt, taggtrådsbemängt och av gyttja fyllt helvete i ett sönderskjutet kraterlandskap belamrat med mänskliga kvarlevor. Remarque lyckas på ett rättframt och förbehållslöst sätt förmedla en stark känsla av deltagande och äckel trots att jag personligen helst ville skydda mig mot beskrivningarna av detta krigs ihållande galenskap. De oupphörligen och återkommande beskrivningarna av smuts och lidande blir efterhand mycket påfrestande att ta del av. Remarque bjuder inte publiken på någon munter läsning – men desto viktigare.
2004-11-16 19:20
tyyyyp sådär
2004-11-25 22:52
Undebar! Fantastisk!
Vacke, men rå
2005-01-05 03:40
240 sidor medlidande, en tragisk historia med stark realism.
2005-01-05 14:27
En märklig beskrivning av manligt kamratskap, krigets vansinne och logik. Beskrivningen av Bäumers inre dialog över fransmannen han nyss dödat i sin skyddsgrop borde vara obligatorisk läsning för varje krigsivrande extremist. Och kvinnor som säger att, fruarna som väntar på sin män hemma medan de är ute i kriget lider värst. Starkt.
2005-01-27 17:48
Läste den på högstadiet för mååånga år sedan. Minns inte mycket av den, men den var skildrade första världskriget väldigt bra!
2005-05-01 19:43
Rörande bok som jag var tvungen att sno från skolbiblioteket.
Första Världskrigets bittra verklighet lämnar ett djupt intryck långt efter att man läst den.

2006-01-11 18:04
Skildrar hur det var att leva i kriget. Mkt bra Bok!
2006-04-14 14:24
Kanon bra bok om förstra världskriget. Tycker att alla som läser om första världskriget i skolan ska läsa den, man lär sig mer på det än vad som står i läroböckerna. Jättebra även en stark bok som beskriver precis hur det var. Den är verkligen gripande och skriven med ett engagemang som gör att man inte vill sluta läsa.
2006-06-09 06:29
Denna bok är varken en anklagelse eller en bekännelse, lär Remarque ha sagt. Avsikten har snarare varit att försöka berätta om en generation; "den förlorade generationen", som förstördes under kriget, även om den undkom granaterna...

Intressant, fast nog låter det som en efterkonstruktion, tycker jag.

Romanen är Remarques debutverk och i mitt tycke det enda av egentligt läsvärde, som han skrev. De romaner han senare fick utgivna är mera lättviktiga, fastän de också kunde handla om krigets fasor. Jag har t ex läst en bok, där handlingen utspelade sig i ett koncentrationsläger under det andra världskriget. Det var längesedan jag läste den och jag minns inte titeln längre.
"På västfronten intet nytt" har jag däremot läst flera gånger och den är, tillsammans med Väinö Linnas roman "Okänd soldat", den bästa krigsskildring som någonsin skrivits, tycker jag.
Titeln är ironisk och anspelar på vad som ofta brukade stå i tidningsrubrikerna...ingenting nytt från skyttegravarna. Remarque visar att det verkligen hände någonting i skyttegravarna i Flandern. I den leriga gyttjan blev soldaterna dödade eller invalider för resten av sina liv i det mer eller mindre konstanta granatregnet. Ideligen blir de kommenderade upp ur sina lerdiken för att gå till meningslösa attacker mot fienden endast ett hundratal meter bort; bara för att ögonblickligen bli dödade allesammans av kulsprutornas eld. Kriget är inget hjältemodigt äventyr och det är ingen ära att dö för fosterlandet; något som många annars på fullt allvar trodde på den tiden.
Alltsammans skildras enkelt och rakt på sak; utan några som helst skygglappar.
Den litterära riktning som Remarque ingår i har med fog kommit att kallas för "Den nya sakligheten".

2006-10-01 02:00
Uppenbarligen en av de bättre krigsskildringarna, både på ett inre och yttre plan. Inte för att ett intryck från högstadiet inte kan vara fel.
2006-11-17 22:44
"På västfronten intet nytt" är en bok som skakar om, berör samt förmedlar ett budskap så viktigt att det inte får gå förlorat i denna tid.
2007-03-17 14:05
Bra verklighetsskildring.
2007-12-18 22:34
Skyttegravshelvetet beskrivs ur 19-årige Pauls perspektiv. Han är en ung man som för länge sedan blivit berövad de ideal han hade innan kriget bröt ut. Nu handlar hans liv bara om överlevnad och kamratskapets trygghet. Det här är en bok om krigets psykologi, om människans förlust av värdighet och om gränser som suddas ut.

"På västfronten intet nytt" är en av de mest realistiska och otäcka krigsromaner jag någonsin läst. Den är lika berörande igår som idag, ett klassiskt mästerverk. Romanens tidlösa fråga om människans oförmåga att existera i samförstånd är inte ett politiskt ställningstagande. Huvudpersonerna kan komma från vilken armé som helst. Romanen är distanserad politiskt, men djupt penetrerande på ett personligt sätt som visar vidden av skyttegravskrigets meningslösa helvete. En liknande (och nästan lika bra historia berättar Stephen King i sin roman "Maratonmarchen", som också den handlar om en meningslös kamp mellan liv och död där gränserna tidigt börjar suddas ut. För att överleva krigets ohyggliga realiteter tvingas människan bli som djur (animaliseras) och denna roman diskuterar om det omöjliga för en människa som utsatts för detta, att återgå till att bli människa igen. Meningslösheten blir en del av världsperspektivet när människo respekten är så låg. Jag kan inte nog rekommendera denna fantastiska bok som förutom sin makalösa historia och gripande personkaraktärer också har ett språk som jag finner fantastiskt. Orden är objektiva och lämnar mycket åt läsarens fantasi. Denna klassiker förtjänar utan tvivel en femma i betyg och gränsar i hela taget till en jordgubbe. Den ska bli omläst!
2008-11-17 10:39
E.M Remarques bok är till stor del självbiografisk, och ger uttryck för hans upplevelser av första världskriget. Den 19-årige tyske soldaten Paul Bäumer och hans kamrater är stationerade vid västfronten. Förhållandena i skyttegravarna är ohyggliga. Soldaterna blir allt mer avtrubbade, men mitt i smutsen, lidandet och ångesten finns trots allt också kamratskap, värme och humor.Författaren lyckas förmedla en stark känsla av närvaro, trots att man vill värja sig mot detta krigs utdragna vansinne. Efter kriget arbetade Remarque som lärare och journalist, och han hade redan två romaner bakom sig när hans, flera gånger refuserade, klassiker På västfronten intet nytt kom ut i januari 1929. boken är svår att förstå.
2008-11-27 21:51
Var tvungen att läsa den här i skolan och gillade den inte särskilt mycket. Men den beskriver krigets fasor otroligt bra. Man känner verkligen hur magen kryper.
2009-08-16 13:36
Har dragit mig in i det längsta för att läsa denna men tänkte att nu på semestern ska det bli av att ta mig igenom denna. Visste egentligen inte mer än titeln på boken och att den handlade om nåt av världskrigen. Denna långa, men till antalet sidor korta bok känns verkligen som alla bör ha läst, framför allt nu precis i dagarna då man konstaterat att det inte finns ögonvittnen kvar som kan berätta om hur det var att genomleva kriget.

Boken beskriver brutalt och rått fasorna under "det stora kriget" på ett sätt som gör att man kan se slagfälten framför sig, känna krutlukten och höra skriken från skadade människor och djur och jag kan bara känna att hur kan krig mågonsin vara en lösning då det bara är oskyldiga som drabbas och får göra de verkliga uppoffringarna i konflikten? Som också kommenteras i boken håller sig politiker och de rika undan utan att smutsa ner sig medan det vanliga "fotfolket" som gör de verkliga offren... Och en annan tanke ur boken, hur ska de någonsin kunna återanpassa sig till ett vanligt liv igen, de soldater som överlevt på sina primala drifter och sin överlevnadsinstinkt så länge? De kan inte passa in i samhället igen efter det, bättre att dö i strid bland sina "bröder".

Hu bara, omskakande läsning.
2009-12-26 22:50
En bok som är svårt att inte bli berörd av. När man väl kommit in i boken, känns det som om man befinner sig i de förfärliga skyttegravarna, i ett krig som aldrig vill sluta, i förhållanden som man inte ens kan drömma om ens i sina värsta mardrömmar.

Hur onödiga är inte krig egentligen? Och varför måste hjältar dö, när det inte är de som har startat kriget, utan istället massa maktgalna politiker.

En utav de bättre skrivna antikrigsromanerna
2010-01-17 13:28
Jag läste boken i samband med att vi läste om 1a världskriget i skolan. Först förstog jag inte så mycket av boken och den verkade seg och framför allt, huvudpersonen verkade helt oberörd av allt som hände. Sedan kom jag in mer i boken och jag tyckte verkligen om den! Den hjälpte mig att förstå mer av hur det verkligen var i kriget. Det är så lätt att bara tänka soldaterna som soldater, men i själva verket är de ju människor! Det är så lätt att tänka bort det.

Slutet tycker jag dock inte om, eftersom att det känns som att författaren kände sig tvungen att avsluta, så slutet känns väldigt snabbt och oavslutat.
2010-10-01 19:01
Klar femma! En av de bästa krigsskildringarna tror jag. Lite osäker om översättningen kanske börjar bli lite gammal?
2011-11-23 19:43
Blev blixtintresserad av berättelsen så fort jag hörde talas om den och lät mig inte skrämmas av att den skrivits för så länge sen. Jag var inställd på att den antagligen skulle vara lite torr och seg, som klassiker kan vara, men att det var något jag kunde stå ut med. Det visade sig att boken inte bara var en jätteintressant insikt i krigets hemskheter, utan också förvånansvärt fri från torr- och segheter. Istället kändes den faktiskt väldigt modern och fortfarande otroligt relevant - och det bästa av allt: fylld av intressanta och chockerande beskrivningar av människan och hur vi hanterar situationer som egentligen är för fruktansvärda för att ta in. Om man inte är intresserad av det området tycker man nog emellertid inte att boken har så mycket att ge.
Mig gav den otroligt mycket.
Att jag sedan var tvungen att skriva en trälig modernistisk analys baserad på boken är en annan historia.
2013-10-17 13:51