M. Adolfsson
Aldrig glömma
 B. Peruzzi

En ängel i Archangelsk

Författare: Robert Harris
Utgivningsår: 1998

Den briljante och omstridde Oxfordhistorikern Fluke Kelso är i Moskva för att delta i en konferens om de nyligen öppnade sovjetiska arkiven. En kväll får han besök av en luggsliten äldre man som säger sig ha varit livvakt till Lavrentij Berija, den fruktade chefen för hemliga polisen i början av femtiotalet. Den gamle mannen berättar att han var med den natt då Josef Stalin drabbades av ett dödligt slaganfall och att han hjälpte Berija att stjäla diktatorns privata papper, bland annat en anteckningsbok. Kelso beslutar sig för att ägna sin sista förmiddag i Moskva åt att kontrollera uppgifterna. Men det som börjar som en lugn förfrågan på Leninbiblioteket övergår snart i en dödlig jakt genom Moskva och vidare norrut - till de stora skogarna utanför hamnstaden Archangelsk vid Vita havet, där Josef Stalins sista hemlighet har varit dold i nästan ett halvsekel.

Medelbetyg: 2,33 (3 röster)

Bok recensioner av En ängel i Archangelsk :

Olof H 2004-03-11 15:41
Jag förstår mig inte på Robert Harris i sina kontrafaktiska historiska romaner. Läs istället (om något) Faderland, En ängel i Archangelsk lämnade mycket att önska.

Loveina 2004-03-11 16:24
Mja. Den var inte alltför upphetsande. Lite spännande att den utspelar sig i ett landskap som vi inte sett alltför ofta förut men på något vis så blir det ändå samma. Det är amerikansk action och det smäller mycket precis som det brukar. När man väl är inne i den är det helt ok, det händer saker och man undrar lite över hur författaren ska kunna knyta ihop det här. Men med facit i hand tycker jag nog att du utan att tveka kan välja en annan thriller till din hängmatta.

Skriv egen bokrecension till En ängel i Archangelsk