Vedergällning

Författare: Robert Harris
Ämnesord: krig, historia, spänning
Utgivningsår: 2021
ISBN: 9789189298002

November 1944. Tyskland är på väg att förlora andra världskriget. I ett sista desperat försök har Hitler beordrat produktion av 10000 ballistiska V-2-raketer - världens med sofistikerade vedergällningsvapen. Den tyske ingenjören Rudi Graf brukade drömma om att skicka en raket till månen. Istället befinner han sig i det ockuperade Nederländerna där han ansvarar för avfyrningen av missiler mot London. Kay Caton-Walsh, brittisk sektionsofficer i den kvinnliga hjälpflygkåren och överlevande efter en V-2-attack, får i uppdrag att åka till Belgien och lokalisera avfyrningsplatserna. De har inte mycket gemensamt, men kommer att påverka varandra mer än någon av dem anar.

Ute i tamburen envisades doktorn med att böra hennes väska. Hon såg på det höga taket, de religiösa prydnadsföremålen, den massiva ekdörren. Det kändes inte riktigt som en privatbostad. "Är det här ni har er mottagning kanske?"

Han skrattade. "Je ne suis pas ce type de docteur!" Han öppnade en dörr och tände lyset. Hon följde efter. Det var ett rymligt arbetsrum, av en typ som hon var bekant med sedan åren i Cambridge - med väggarna täckta med bokhyllor, överfulla så att en del volymer låg i högar på golvet och på skrivbordet. Gardinerna i tung, svart sammet - med fläckar av damm - var fördragna. Det luktade gammal tobaksrök därinne. "Jag undervisade på universitetet i Antwerpen fram till kriget. Jag har doktorerat i filosofi - ett ämne som man inte har någon användning för idag."

"Säg inte det. Nu behöver vi filosofin mer än någonsin."

"Det har ni rätt i!" Han log mot henne - för första gången under kvällen. Leendet förändrade hans ansikte. Han var inte lika gammal som hon först trott, insåg hon.

Bok recensioner av Vedergällning :
2021-03-24 13:37
Vedergällning är ännu en roman av bestsellerförfattaren Robert Harris. Tidigare har jag läst Konklaven och Den andra sömnen och jag tyckte mycket om båda två, vilket gjorde att förväntningarna var höga på denna roman. Och jag blev inte besviken.

Konklaven utspelar sig i en fiktiv nutid och Den andra sömnen är en postapokalyptisk roman där vi förflyttats flera hundra år framåt i tiden. Vedergällning är en historisk roman och beskriver händelserna i andra världskrigets slutskede, där Tyskland har trängts tillbaka men vägrar erkänna sig besegrat. De allierade bombar tyska städer, men nu vill Hitler slå tillbaka med hjälp av V2-raketerna.

Boken är en roman och många av karaktärerna är fiktiva, men de viktigaste historiska händelserna är korrekta. Tyskland sände verkligen V2-raketer mot London och engelsmännen skickade kvinnor till det befriade Belgien för att lokalisera avfyrningsplatserna. Harris berättar ingående om situationen på båda sidor, vilket gör att man lätt kan identifiera sig med människorna. Det var en fruktansvärd tid och mängder av oskyldiga civila dog på båda sidor.

Vedergällning är en riktigt bra spänningsroman, som jag verkligen tyckte om att läsa. Robert Harris levererar igen

"

Skriv egen bokrecension till Vedergällning