Elitloppet - en dag om..
 C. Freidenvall

Camera

Författare: Eva-Marie Liffner
Utgivningsår: 2001
ISBN: 9127114546

Johanna Hall är fotograf. När hon ärver sin farbror Jakobs stora lägenhet i Göteborg hittar hon en mängd gåtfulla fotografier och anteckningar i en gammal läderportfölj. Upptäckten får henne att åka till London – den stad Jakob Hall reste till som ung – för att söka den historia som finns dold i bilderna. Jakob ville aldrig berätta vad som hände den där kvävande heta sommaren år 1905, då han kom att praktisera i en fotoateljé i East End. Vad var det han egentligen fotograferade på den berömda teosofen Annie Besants seanser? Går det alls att få reda på sanningen nära nittio år efteråt?

Till sin hjälp har Johanna Jakobs mångbottnade bilder, och i Besants labyrintiska gamla hus på Lansdowne Road kommer hon en makaber historia på spåren, ett sensationellt förlopp som ibland tycks vara en spegling av vår egen tid. I bakgrunden ligger Jakobs egen berättelse från en dammande het och smutsig storstad vid 1900-talets början, ett edwardianernas London där svalget mellan rik och fattig sällan går att överbrygga och där pengar och samhällsställning är den enda garantin du har för att överleva.

Medelbetyg: 3,5 (2 röster)

Bok recensioner av Camera :

okidoki 2007-10-02 17:19
Liffners debutroman kom ut första gången 2001. Det förflutna gäckar, vad var det som hände? Huvudpersonerna Johanna Hall och Jacob Hall är fotografer. Berättelsen pendlar från år 1998 till åren mellan 1905 och 1939. Det är inte helt lätt att följa med i svängarna. Vem är "jag" som berättar och i vilken tid? Jag följer gärna med i berättelsen och till teosofernas hus i London. Författarinnan är skicklig på att skildra miljöer, vi hör, ser och känner lukter. Rekommenderas för kulturhistoriskt intresserade. Samma lite vemodiga stämning som i "Drömmaren och sorgen".

Bokhållaren 2012-10-24 12:45
I en dubbelexponering ser vi, i Liffners märkliga debutroman, två liv belysa varandra. Kan det som hände då - förr hundra år sedan - vara detsamma som händer nu? Ja.

Skriv egen bokrecension till Camera