Lögnernas labyrint

Författare: Barbara Vine
ISBN: 9146212299

Kerstin Kvist vet inte riktig vad hon ska förvänta sig när hon tar jobbet hos familjen Cosway i deras udda men ståtliga hus långt ute på den engelska landsbygden. Familjen visar sig vara konstigare än huset. På Lydstep Old Hall bor den gamla änkan mrs Cosway tillsammans med sina tre ogifta döttrar, som alla följer moderns minsta vink. Snart visar det sig finnas en fjärde dotter som kommer och går i huset och som öppet visar sitt förakt för de andra. Men det som förbryllar och framförallt upprör Kerstin mest är den son som också vistas i huset. Han är en sorgsen, inåtvänd gestalt i trettioårsåldern som hålls under kontroll med starka mediciner. "Det finns galenskap i familjen", säger en av döttrarna som förklaring. Precis när Kerstin börjar få grepp om vad som faktiskt försiggår i huset flyttar en bohemisk konstnär in i byn, och hans närvaro avslöjar hemligheter som aldrig borde ha kommit fram i ljuset...

Medelbetyg: 2 (2 röster)
Bok recensioner av Lögnernas labyrint :
2007-01-16 12:35
Liksom många andra av Barbara Vines romaner utspelas huvuddelen av handlingen i ett svunnet England samtidigt som berättarjaget utgår från nutid. Den här gången är det otäcka händelser från 1960-talet vi får ta del av. Författaren formligen frossar i vad som hör den typiska landsbygden såsom tedrickning i salongen, klätterrosor på tegelhus, kyrkobesök med kyska bybor etc. Som läsare blir man ganska så less och det känns på intet sätt nytt eller spännande. Man får tidigt veta att det hänt något otäckt i huset och spänningen byggs upp genom hela boken. När det är mindre än 100 sidor kvar har man fortfarande inte fått veta vad det där otäcka är, och man landar i ett antiklimax. Tyvärr.
2023-11-03 18:42
Åh, en sådan infernaliskt tråkig bok!
Efter tio kapitel och snart 150 sidor så tackar jag för mig, jag orkar inte med de resterande dryga 200 sidorna.
Den är mycket välskriven, liksom alla andra av Ruth Rendells deckare. Då jag för det mesta uppskattat Rendells deckare så har aldrig böckerna hon skrev under pseudonymen Barbara Vine fallit mig i smaken- även om de kanske borde göra det då jag för det mesta uppskattar psykologiska thrillers mycket. Men det är så långtråkigt. Det händer ingenting, inte ens ett ynka litet fragment av spänning kan jag finna efter tio kapitel.
Slutbetyg, en 2:a!

"

Skriv egen bokrecension till Lögnernas labyrint