Romträsket
 H. Thompson

East of the mountains / Öster om bergen

Författare: David Guterson
Utgivningsår: 1999
ISBN: 0151002290

Ben Givens, huvudperson i David Gutersons andra roman, är sjuttiotre år, pensionerad hjärtkirurg och änkling efter ett livslångt äktenskap. Han lider av cancer och vet som läkare vad som väntar honom. För att undvika den långa och plågsamma vandringen mot en död som han finner förödmjukande både för sig själv och sina närmaste, ger han sig en höstmorgon iväg med sina två hundar på en jaktutflykt. Han tänker inte återkomma. Det blir en mycket annorlunda resa som inte slutar som Ben Givens tänkt sig. Han kraschar bilen i en olycka och liftar vidare med ett par ungdomar mot trakter som han inte känner. Hans ena hund förolyckas och den andra skadas. Han möter under den korta resan fascinerande och udda personer och i stället för att ta sitt eget liv tar han hand om och räddar andras.

Medelbetyg: 2,5 (2 röster)

Bok recensioner av East of the mountains / Öster om bergen :

animisha 2005-11-19 17:16
Boken lyckades aldrig fånga mig, trots att jag verkligen försökte. Även om temat är spännande, tyckte jag att boken var jobbig och tråkig.

rydberglars 2008-01-29 23:24
Öster om Bergen är en fin bok. Den fångade mig direkt. Jag delade resan med huvudpersonen, och visste ganska precis var han befann sig, trots att jag aldrig satt min fot i hans landskap. Dessutom, Guterson ger oss genom sin berättelse insikter om en äppelodlares mödor (och om amerikansk vardag en dagsresa från Seattle), liksom han i "Snow falls on cedars" ger oss laxfiskarnas. Med poetiska förtecken. Huvudpersonen Ben möter illegala mexikanska säsongsarbetare. Med korta replikskiften på spanska (!) lyfter Guterson fram deras vardag, liksom han i SFOC ger den japanska minoritetens utanförskap, i samma landsända. Guterson är, anser jag ytterst professionell i sitt sätt att ge oss insikt. Översättningen är också väl genomarbetad, men det känns ändå som att en del av samtalen inte riktigt når fram. Jag misstänker att den engelska versionen är värd en extra mässa.

Skriv egen bokrecension till East of the mountains / Öster om bergen