Ämnesord: krig, musik, historia, kultur, spänning, vetenskap, äventyr, robin hood
ISBN: 9151836963

Beskrivning:
Hör och lyssna, ädla män, Som fötts utav fritt blod, Till denna sång om en god yeoman,
Han hette Robin Hood.
De orden ovan inleds en senmedeltida ballad, den första stora redogörelsen för världens genom tiderna mest ryktbare brottsling, Robin Hood.
Har Robin Hood verkligen existerat, är den legendariske fredlöse en påhittad myt eller namnet på en verklig person av kött och blod? Har Jungfru Marian funnits? Är de grönklädda muntra männen i Sherwoodskogen enbart en litterär fiktion eller har de en motsvarighet i form av en senmedeltida liga eller gerilla?
Det är några av de frågor Dick Harrison ställer i sin nya bok. Den handlar om sökandet efter en historisk hjälte, men också om utvecklingen av legenden om Robin Hood och om den engelska medeltid som han har blivit förknippad med. Författaren låter oss möta såväl legendfigurer som verkliga banditer, sheriffer och kungar. Förvånansvärt ofta visar det sig att verkligheten är lik dikten, att det finns en klar länk mellan samhälle och fiktion.
Det var på 1800-talet som den bildvärld skapades som vi är vana att förknippa med Robin Hood: krenelerade borgar, mörka skogar, kyska jungfrur, svarthjärtade skurkar och moraliskt oförvitliga hjältar. Allt detta togs tacksamt upp av filmindustrin i Hollywood, och i ett av bokens kapitel berättar Dick Harrison om hur Robin Hood blev en hjälte för filmåldern.
Spännvidden från medeltida ballader till de allra senaste Robin Hood-filmerna gör Mannen från Barnsdale till en lysande monografi som vänder sig till såväl historieintresserade som till cineaster.
Dick Harrison är docent i historia vid Lunds universitet och verksam som universitetslektor i Linköping. 1996 erhöll han Clio-priset, som tilldelas en framstående yngre svensk historiker. Ur hans rika produktion kan nämnas Skapelsens geografi (1998), I skuggan av Cathay (nominerad till Augustpriset för fackböcker 1999) och Krigarnas och helgonens tid. Västeuropas historia 400-800 e.Kr. (1999).
Omslag: Jan Lagerstedt/foto: Errol Flynn som Robin Hood, 1938. Format: 155x228 mm

Medelbetyg: 3,6 (5 röster)
Bok recensioner av Mannen från Barnsdale :
2005-05-14 01:28
Dick Harrison: MANNEN FRÅN BARNSDALE:
När jag som liten råkade läsa Beppe Wolgers översättning och förkortning av Pyles: Robin Hoods glada äventyr; med Pyles originalillustrationer; väcktes mitt intresse för den ädle skurken.
Amerikanen Howard Pyle byggde sina skrönor på gamla engelska ballader. Jag tillhör nog tyvärr den siste generation av grabbar som lekt Robin Hood som barn. I den här boken har den exentriske lunda-professorn Dick Harrison (som skrivit flera läsvärda böcker om medeltiden) försökt sålla fakta från fiktion i sin jakt på den verklige Robin Hood som han tror döljer sig bakom ballader och skrönor. Verklighetens Robin Hood gömmer sig i källmaterialet lika skickligt som han en gång gömde sig bland Sherwoods berömda träd. Det fanns dessutom mängder av fredlösa som kan ha varit den verklige Robin (Robin är ju smeknamnet på Robert och Robert var ett vanligt namn). Han finner till slut en (som han menar) trolig kandidat som levde på 1300-talet - som i likhet med Pyles och seriemagasinens Robin var fredlös och senare i tjänst hos en kung; dock inte hos Rickard Lejonhjärta utan Edward II. På vägen dit lär vi känna det medeltida England med dess sheriffer, bönder, giriga godsägare, balladdiktare och grönklädda fredlösa. Vi får även glimtar av Robin Hood gestalten i ballader, böcker, filmer och i nutida verkliga skurkar.
Märklig nog missar Harrison den berömda gravstenen i Kirklees (som f.ö. Pyle omnämner) som anses vara äkta och från 1200-talet. Texten på den gravstenen i Kirklees, är ett av det gravstenstokiga Englands mest berömda epitafer:
"Hear undernead dis laitl stean laiz robert earl of Huntingtun near arcir ber az hei sa geud an pipl kauld im robin heud sick utlawz az hi an iz men vil england nibr si agen obiit 24 kal dekembris 1247. "
Whoops, 100 år före Harrisons Robin Hood-kandidat!
Hur kan professorn ha missat detta? , trots att han ger oss namnet på priorinnan i Kirklees kloster - hon som i böcker och sägner beskylls för att ha varit Robin Hoods mördare.
Skit samma, det är en bra bok för alla oss Robin Hood-fans, vi som gillar historia och goda historier. Hans bok är spränglärd utan att vara det minsta tråkig. Inte ens en lärd medeltidshistoriker kan ha tråkigt i Robin Hoods sällskap; det märks.
Boken är slutsåld, men finns som e-bok på adlibris.com.

Ps. Några Robin Hood-länkar:
Och förresten, glöm inte att vi i Sverige hade en högst verklig Robin Hood-gestalt som slogs mot tyrannen Gustav Vasa, nämligen Nils Dacke!
Pps. Jag har även skrivit kort om Howard Pyles Robin Hood på denna sajt.
2006-11-14 18:44
Det här var den första av Dick Harrisons böcker jag läste, men långt ifrån den sista. Harrison skriver historiska faktaböcker med akademisk stil; det här är inte stor och grandios Litteratur. Mannen från Barnsdale ger en intressant inblick i den anglikanska medeltidshistorien och kompletterar väl Harrisons övriga produktion om tidsperioden. Jag rekommenderar den här boken särskilt för lajvare och andra medeltidsfreak, men ge inte upp upp efter första kapitlet, häng kvar!
2008-01-08 10:52
Mannen från Barnsdale är ett riktigt trivsamt verk från den alltid lika intressante Dick Harrisons penna. Boken går steg för steg och mycket pedagogiskt igenom dels den medeltida folklore som finns bevarad om Robin Hood och dels den moderna fiktion som skapats ovanpå de gamla historierna. Som grädde på moset presenterar Dick ett antal historiska personer som idag är i det närmaste okända men vars livsgärningar med stor säkerhet legat till grund för den spridning berättelserna om Robin fått och de äventyr han hamnar i. Boken är livfullt berättad och saknar i mitt tycke mycket av den torrhet som faktaspäckade historiska utläggningar lätt kan få när författaren själv är forskare snarare än fiktionist. Man känner inte alls att boken är för lång eller för detaljerad utan det är snarare med en känsla av besvikelse man läser det sista bladet, besvikelse över att inte boken var ännu längre. Fyran jag ger i betyg är en mycket stark sådan, nästan en femma.
2008-05-22 07:50
En bra,hög kvalitativ faktabok.

"