Rekviem för Öst

Författare: Andreī Makine
ISBN: 9113009109

I en mäktig roman tecknas hela Rysslands blodiga 1900-talshistoria. Det är också en spännande skildring av kalla kriget, sedd med en KGB-agents perspektiv. Makines kanske starkaste roman hittills.

Makines senaste stora roman är redan såld till 12 av hans tidigare förläggare runt om i världen. Rekviem för Öst är ett slags mörk fresk, en rasande uppgörelse med rysslands blodiga historia sedan revolutionen, men också med det kalla krigets alla aktörer och profitörer på båda sidor om järnridån, och bitvis mycket spännande: berättelsen har inslag av spionroman ā la Graham Greene eller le Carré.

Berättaren är militärläkare och f.d. KGB-agent med placeringar vid en mängd av världens oroshärdar i Afrika och Sydamerika. I minnesfragment får man ta del av hans upplevelser, från "fel" sida, i bl.a. Jemen och Angola, hans sökande efter den älskade kvinnan som spårlöst försvann under en mission. Genom minnen av faderns och farfaderns historia blir det också ett panorama över hela den sovjetiska epoken och ett slags hyllning till det ryska folket, för allt vad det uthärdat. Det här är möjligtvis Makines mest storslagna bok hittills.
Medelbetyg: 3,5 (2 röster)
Bok recensioner av Rekviem för Öst :
2005-03-11 14:02
Makine sätter fingret på något viktigt. Historien är inte bara upplevd genom väst. Vi får genom att läsa "Rekviem för Öst" glimtar av Rysslands historia från revolutionen och framåt, andra värdskriget samt det kalla kriget - från så att säga "fel" sida; ryssens. Känns viktigt och angeläget för oss som levt i Väst med historien kanske lite "tillrättalagd" från vårt perspektiv. Kanske föga överraskande, men inte desto mindre nyttigt att bli påmind om att det ofta finns mer än ett sätt att uppleva eller "tolka" historien.

"Rekviem för Öst" är en intressant roman. Och tidvis spännande. Men det gäller att vara uppmärksam när man läser, annars riskerar man att missa någon av de otaliga kronologiskiftningarna. Den här recensenten tycker inte att det behövs så många snår i framställan för att en historia skall hållas levande. Lagom är bäst, och det drar - tyvärr - ner betyget ett snäpp.
2009-06-21 19:03
Makine skriver alltid vackert, även om "små saker" men här har han ett stort tema. Det är så fint, sättet han skriver om det ryska folket. Och så är romanen spännande, något som jag inte tyckt att hans andra böcker var.

"

Skriv egen bokrecension till Rekviem för Öst