Utgivningsår: 2021
ISBN: 9789177894810

Bok recensioner av Kleopatra :
2021-06-16 22:49
Dick Harrisons bok Kleopatra är en fängslande biografi.

Kleopatra var namnet på ett flertal egyptiska drottningar. Den mest kända var Kleopatra VII. Hon var den sista egyptiska härskaren av den ptolemeiska dynastin.

Kleopatra VII levde 69 f Kr – 30 f kr och regerade över det Ptolemeiska riket i Egypten. Hon är en av de allra mest kända historiska personerna och ändå vet man inte så mycket om henne. Förstahandskällorna till drottning Kleopatra är få. Den som förväntar sig en komplett biografi över Kleopatras liv blir besviken om man läser denna bok av den anledningen att det inte går att skriva en sådan. Av hennes barndom finns nästan inga säkra fakta alls och det vi vet om resten av hennes liv har framförallt nedtecknats av romerska politiker och historiker, de vill säga många av de som såg henne som Roms fiende. Mycket av boken handlar också om romerska rikets historia snarare än om Kleopatra. Julius Ceasars maktövertagande och maktkampen mellan Octavianus och Marcus Antonius är utförligt beskrivna och det är verkligen inte oväsentligt eftersom Kleopatra är en central gestalt i dessa skeenden. Ändå känns det ibland som om berättelsen om Kleopatra hamnar i bakgrunden av den romerska historien.

Bokens stora behållning är diskussionerna kring frågorna om kärlek, makt och könsroller. Vad handlade t.ex. Kleopatras relationer med Julius Caesar och Marcus Antonius om, kärlek eller politisk strategi? Nidbilderna av Kleopatra som sprids i Rom under och efter hennes liv visar också hur synen på kvinnor i maktposition kan ses som extra hotfullt. Kleopatra som ledare utmanade den romerska patriarkala samhällsbyggnaden. När hon inledde relationer med de romerska ledarna blev hon ”den egyptiska skökan” som förledde de romerska männen till otrohet mot Rom och sina fruar. När hon dessutom födde potentiella arvtagare till Roms mäktigaste män blev det än mer politiskt viktigt att svartmåla henne.

Även om man inte får en fullständig bild av Kleopatras liv så tjänar Dick Harrisons bok som en bra beskrivning av hur historiker försöker hitta den verkliga personen bakom alla berättelser.

"

Skriv egen bokrecension till Kleopatra