M. Nilsson
Anrop

När förnuftet sover

Författare: Inger Alfvén
Utgivningsår: 2009
ISBN: 9789100130541

Nu dör jag. Ingeborg känner hur det händer, moment för moment. Det händer i ultrarapid fastän sekundsnabbt. Huvudet slår mot bordskanten, rutschar på håret vid tinningen efter kroppen som tungt fortsätter att falla. Nedåt. Newtons lag, ända ner, äntligen nere, del efter del slår i golvet eller kanske är det stolskarmen, stolsbenet. Inte ens medan det händer vet hon.?Redan på bröllopsnatten lovade Ingeborg och Fabian varandra uppriktighet, men utan att Ingeborg för ett ögonblick trodde att det skulle vara möjligt. Ingeborg som är brottmålsadvokat har försörjt familjen. Fabian är författare med rötter i 1970-talets vänsterrörelse. Medan han brottas med en ny roman tvingas hon gå i pension. Vilsen och alltmer frustrerad sköter hon plötsligt hushållet som alltid varit Fabians revir. När Ingeborg faller och slår sig illa, är det självklart för Fabian att han ska vårda henne tills hon blir frisk igen. Men Ingeborg vägrar att låta sig vårdas av honom och anställer med dottern Kristinas hjälp en ung flykting, Soraya från Iran, som hemhjälp. Ursinnig och kränkt köper Fabian en resa till Gran Canaria för att istället skriva färdigt sin roman. I ett slag förändras tillvaron för de båda makarna och när Fabian återvänder hem efter sex veckor är ingenting sig likt i deras förhållande.Inger Alfvéns nya roman När förnuftet sover handlar om kärlek och passion hos människor som levt ett långt liv. Om lögnens nödvändighet och minnets makt över verkligheten. Och om den åldrande författarens kamp med sitt skrivande.

Bok recensioner av När förnuftet sover :

BlommigaBarbro 2019-03-09 00:37
S/Y Glädjen och Städpatrullen är mina två favoritromaner av Inger Alfvén, två böcker som jag tyckte väldigt mycket om. Inger Alfvén kan skriva, hennes ord berör och engagerar, med det sagt så tycker jag inte att den här boken tillhör hennes bästa böcker. Från och till är den ganska bra och engagerande om än tungsint. Jag hade mest önskat att boken kunnat redigeras ner till färre och kortare kapitel, då hade den troligtvis också fått ett högre slutbetyg. Nu blir den dock ganska tråkig från och till att läsa. Absolut godkänd och läsvärd, men inte hennes bästa bok.
Slutbetyg, en 3:a!

Skriv egen bokrecension till När förnuftet sover