Himmelstrand

Originaltitel: Himmelstrand - Den första platsen
Författare: John Ajvide Lindqvist
Ämnesord: kärlek, spänning
Utgivningsår: 2014
ISBN: 9789170378003

Det ser ut att bli en fin dag på Saluddens camping. Himlen är djupblå och gräset underbart grönt. Ändå är någonting helt fel. Igår var allt som vanligt; glada röster, osande grillar, mygg och vin i plastglas. Men nu är allt försvunnet. Campingen, sjön, till och med solen är borta. Det enda som finns är det oändliga gräsfältet, fyra bilar med husvagnar, åtta vuxna, två barn, en hund och en katt. Alla inser de att något ofattbart hänt under natten. Hur ska de kunna ta sig bort från denna orimliga plats? För den gamla världen finns någonstans, ett mobilsamtal går plötsligt fram och radion spelar gamla schlagrar. Snart börjar också märkliga, skrämmande figurer dyka upp. Monstruösa varelser som fötts ur de åtta vuxnas mest traumatiska upplevelser. Och så mörknar himlen. Regnet är på väg, som en befrielse. Men det är ett regn som ingen ens i sin vildaste fantasi kunnat föreställa sig. Det är nu den verkliga mardrömmen börjar. Himmelstrand är en häpnadsväckande originell historia om tio människor som är så tragiska, absurda och modiga som väldigt vanliga människor ofta är. Och som alla tvingas välja mellan ont och gott, mellan splittring och gemenskap.
John Ajvide Lindqvist är tillbaka med en berättelse som tar skräckromanen till en plats där den aldrig varit förr.
Medelbetyg: 3 (6 röster)
Bok recensioner av Himmelstrand :
2014-10-23 14:37
Jag känner en typ av hatkärlek till den här boken. (Varning för minispoiler) Man känner sig nästan lite likgiltig till den när den är slut då den är lite bisarr och inte får det slut man förväntar sig, även om slutet inte nödvändigtvis är dåligt. (Minispoiler slut)

Det är en bok där karaktärerna och inte handlingen står i centrum. Det är inte riktigt den typen av böcker jag brukar läsa och den känns inte riktigt som min grej. Dock sätter den igång en mängd tankar om vad som egentligen är viktigt i livet och vad man ska lägga fokus på.
2014-12-06 12:21
Den här boken lyckas aldrig fånga mig riktigt. Den är välskriven och lockar hela tiden till att vända till nästa blad. Problemet är att jag aldrig hittar något riktigt svar på de frågor, som uppkommer i boken. Det är kanske inte meningen att man ska få något svar!
Den behållning jag har av boken är den stämning, som finns hela tiden. Ödesmättad och mystisk.
Ajvide Lindqvist är ju Sveriges skräckmästare, men så mycket skräck finns inte, utan mer en känsla av konstant overklighet.
Boken är, trots min kritik, väl värd att läsa.
2015-12-26 09:10
Himmelstrand. John Ajvide Lindqvist, Ordfront 2015

”Vi kan bilda oss uppfattningar om personer genom att notera deras talanger och egenskaper, bra eller dåliga. Allt det där som syns på ytan. Men vill vi verkligen förstå vilka de är så måste vi kliva in i mörkret och bekanta oss med deras brist.”

Det handlar om människors beteende när de blir trängda och ställda inför ett faktum. Detta faktum är här att de antagligen inte kommer att komma levande från den camping de i godan ro somnat in i kvällen före, för att morgonen därpå vakna i en miljö som är grön så långt ögat kan nå och ovanför den en klarblå himmel utan sol . Gps: en visar vägar, men i deras ögon är det bara gräs och inget slut, och på radion är det enda som spelas Peter Himmelstrands musik om och om igen. Nu börjar ett spekulerande, vad har hänt, har världen försvunnit eller campingen förflyttats, och varför just de? Hur ska de lösa situationen, var och en på sitt sätt, eller tillsammans, hysteriskt eller metodiskt. En plan är att försöka nå teckning med mobilen och ringa till campingen, där går en rysning genom mig, hur ska det bli?

Allt det här skildrar Lindqvist väldigt bra, hur olika de fyra familjerna reagerar på situationen, vissa väldigt lugnt och undersökande, då mest i de två bönderna som verkligen står med fötterna på jorden, tacksamma för de liv de haft och att de funnit varandra, deras katt är också med på semestern och han stiftar efter viss kamp bekantskap med hunden Benny. Sedan har vi den kärleksfulla barnfamiljen som också tar det metodiskt. Men det finns andra som inte hanterar situationen särskilt bra, som företagaren Donald som spårar ur totalt, medan hans fru Majvor tar det lugnare och försöker hålla ihop gruppen. Det andra paret med dottern Molly har stora problem och Molly vad är hon egentligen? Människorna skalas av mer och mer och deras rätta jag hyvlas fram, de kämpar inte bara med situationen, utan också med sina egna demoner. Och det är det jag tror det här mycket handlar om, våra egna demoner

Kapitlen varvas av berättelser i nutid och dåtid, och det blir lite av en bladvändare och då bryts det av nästa persons berättande, det är tillbakablickar på livet, som nog ter sig naturligt när man hamnar i trångmål och ej ser någon bra lösning, försoning eller uppgörelser och det blir mer och mer spännande och många frågor hopar sig vid horisonten, men ledsamt nog så får man inte så många svar. Det är spännande läsning och en smygande skräckkänsla infinner sig, men sedan inget mer, det tar liksom bara slut och jag måste säga att jag inte förstår och antagligen ska man inte det. Lite snuvad känner jag mig, men samtidigt när boken har fått vila några dagar börjar jag få lite klarhet, min egen. Men jag tycker fortfarande att man kunde fått lite mer ledtrådar, sätter man igång en sådan rullning som författaren gör här så vill man nog se ett litet mål.
2016-01-04 19:09
Jag hade väldigt svårt att komma in i boken.Man har svårt att förstå vad boken handlar om.Den vart lite bättre mot slutet men den slutade väldigt konstigt.
2016-06-03 14:35
Boken ger allt det jag förväntar mig av Ajvide - pricksäkra iakttagelser av de enkla lyckorna och sorgerna i det vanliga livet, och deras betydelse. Obehag, våld, och blod blandas med kärlek och kamp.

Jag har svårt att sätta ord på varför, men jag gillar denna bok. Ouppklarade trådar, eller snarare, trådar som uppklaras utan att en tydlig förklaring erbjuds, frustrerar mig till en viss gräns. Men samtidigt är det just denna aspekt av berättelsen som verkligen får läsaren att tänka till, som på allvar tvingar en att reflektera över det man just läst.
2021-01-25 17:13
Mycket spännande och läskig. Jag kunde inte sluta lyssna, man ville ju vet vad som hände. Visst jag har boken som textbok men kände att jag ville lyssna (använder mest Biblio). Jag tycker Ajvide är skicklig.

"

Skriv egen bokrecension till Himmelstrand