Domens dag
 R. Olofsson

Illdåd

Författare: Dick Harrison
Utgivningsår: 2012
ISBN: 9170376301

Svetten rinner på den fruktade stridsmannen Ulvbjörn Vamodsson. Det är en ovanligt het sensommar på Själland omkring år 670. Östgötahövdingen Ulvbjörn har just kommit tillbaka från Erin, den gröna ön, där han räddat livet på stormannadottern Tuva. Hon ska giftas bort med danernas härskare Frode Halvdansson i den rika byn Lejre. Men ett illdåd väntar runt hörnet. Redan morgonen efter ankomsten hittas Tuvas far Rolf mördad. Någon har tagit sig in i hans rum och dödat honom genom upprepade spjutstötar rakt genom kroppen. Tuva, som är arg på sin far för tvångsäktenskapet, misstänks för brottet. När också Ulvbjörns egen son Grimoald dras in i det dödliga spelet inser Ulvbjörn att han själv måste hitta mördaren. Men ingen, inte ens Frode, tycks vilja hjälpa honom. En av Ulvbjörns få allierade blir den mystiska själländskan Gerd, som liksom Tuva räddats från härjarna på Erin. De ger sig ut på en jakt som snart visar sig bli både blodig och farlig. Någon eller några är uppenbarligen beredda att gå över lik för att hindra sanningen från att komma fram. Illdåd är Dick Harrisons tredje historiska spänningsroman, och en fristående fortsättning på Niding.

Medelbetyg: 4 (4 röster)

Bok recensioner av Illdåd :

Irenaeus 2012-09-23 21:42
Tredje delen om Ulvbjörn Vamodsson och den här gången är handlingen förlagd i Lejre på Själland. Ulvbjörns svärfar Rolf blir mördad och jakten på mördaren börjar. En väldigt bra roman som har allt. Spännande med ett oväntat slut.

gun 2013-07-10 12:27
En berättelse som utspelar sig omkring år 670. Ulvbjörn Vamodsson har räddat livet på stormansdottern Tuva och fört henne till Själland där hon är bortlovad till Frode Halvarsson. Tuva vill inte för allt i världen gifta sig med den fete och gamle mannen. Hennes far blir mördad under natten och sen följer flera mord. Ulvbjörn gör allt för undersöka vem mördaren är trots att han blir hotad.

En intressant bok att lyssna på.

Tintin 2013-12-29 10:59
Tredje delen i Dick Harrisons romansvit om Ulvbjörn Vamodsson. På sin väg från Erin åker de vidare till Lejre på Själland. I Lejre blir Ulvbjörns svärfar Rolf brutalt mördad. Ulvbjörn försöker finna mördaren. Istället för att finna mördaren inträffar en serie mord. Bland annat blir Ulvbjörn hotad till livet av vender. Till slut lyckas Ulvbjörn finna den skyldige. En bra roman, som jag varmt rekommenderar.

Skriv egen bokrecension till Illdåd