I. Kampås

Hela havet stormar

Författare: Arne Dahl
Utgivningsår: 2012
ISBN: 9789100127619

Fängelseöar och kannibaler i den efterlängtade uppföljaren till Viskleken.

Under några dagar inträffar tre uppseendeväckande dödsfall på olika platser i Europa. Trots att händelserna inte verkar hänga ihop anar Paul Hjelm och hans kolleger i Opcop ett samband. En plastikkirurg som lett ett hemligt EU-projekt hittas död i sitt hem i Belgien - självmord eller mord, det är frågan. En albansk vapenhandlare skjuts under våldsamma former ihjäl på en sportbar i Stockholm, och sedan hittas det knivskurna liket efter en tjeckisk EU-parlamentariker på en fängelseö utanför Toscana. Och det tycks föreligga en påtaglig risk för fler.

Opcop-gruppen, fortfarande stukad efter mordet på två av sina medlemmar, upptar nu jakten på en eller flera mördare. Men inget är så enkelt som det verkar och trådarna pekar åt flera olika håll. På något sätt verkar det ha att göra med en ökänd fängelseö där fångar har dumpats utan mat, med fasaväckande experiment i forskningens namn, och med andra skamfläckar i mänsklighetens moderna historia.

Hela havet stormar är andra, fristående delen i en planerad kvartett.

Medelbetyg: 2 (4 röster)

Bok recensioner av Hela havet stormar :

Bokhållaren 2012-10-24 12:23
Ganska spännande om än inte särskilt trovärdig kriminalroman. Intrigen lite väl konstruerad, men det hindrar inte alls att boken är läsvärd. Men språket är i delar verkligen utarmat (har Jan Arnald gått i ide helt och hållet när Arne Dahl skriver?). Och varför göra ett par av poliserna till veritabla hjältar som överlever allt och besitter rent utomjordiska krafter?

chrille112 2014-10-24 09:54
Hade bestämt mig för att inte läsa fler böcker av Arne Dahl efter att ha läst Viskleken, som var en stor besvikelse. Men hittade denna i en secondhand-affär, 10 kr, oläst. Kunde ha lagt den 10-kronan, och de timmar det tog att läsa boken, på något annat. Vet inte riktigt vad som hänt med Arne Dahl. En del av hans böcker om A-gruppen var riktigt bra. Men sedan han begav sig ut i Europa och skrivandet om Opcop-gruppen har det blivit riktigt dåligt. Opcop verkar bestå av övermänniskor, robotar, som aldrig gör ett misstag, där varenda replik sitter som gjuten och där till och med gruppens chef, Paul Hjelm, tidigare en rätt så medelmåttig polis, nu framstår som en härförare av stora mått. Därtill helt orealistiska historier. Att den tidigare Viskleken utsågs till bästa svenska kriminalroman framstår som en gåta alt. att utmärkelsen getts av ett kompisgäng som sitter och kliar varandra på ryggen.

Skriv egen bokrecension till Hela havet stormar