ISBN: 9132321562

Spänning:  3
Romantik:  7
Humor:  2
Lärorik:  7
Sorglig:  6

Hon var bara sjutton år. På natten efter sin mors begravning blev hon våldtagen. Det var inte första gången, men denna gång blev det droppen som fick bägaren att rinna över. I förtvivlan och raseri slog Grace tillbaka mot sin plågoande. Efteråt vägrade hon att berätta sanningen bakom dådet. Den var för grym, för vidrig. Upplevelserna skulle alltid finnas kvar som djupa ärr i själen, oavsett vad hennes dom blev.
Efter fängelseåren får Grace ett arbete på en modellagentur i Chicago. Hon vet att hon måste försöka glömma och se framåt, men ofta tvivlar hon. Ska hon någonsin våga lita på en man? Först när hon möter New York-advokaten Charles Mackenzie kan hon öppna sig för kärleken. Han ger henne allt det hon aldrig haft - trygghet, samhörighet, en familj. Men så hinner det förflutna åter ikapp henne. Plötsligt riskerar hon att mista allt.

"Hon är min. Uppfattat?"
"Din?" För en gång skull såg Brenda förbluffad ut.

Bok recensioner av Med ont uppsåt :

gun 2012-06-10 10:00
Att misshandel och våldtäkter även sker i familjer som har en fin yta är nog de flesta medvetna om idag. I denna berättelse så är det Grace som råkar illa ut. Det som gör det ännu hemskare är att Grace mamma hjälper till att hålla fast Grace medan mannen våldför sig på dottern. Pappan, advokaten, visar upp en trevlig fasad utåt och därför ville ingen tro på Grace sen när hon handlar i nödvärn.
Alla är inte så starka som Grace och lyckas att komma tillbaka till ett normalt liv efter så svåra händelser. En bra bok som beskriver svårigheter inte bara i en psykopats familj utan även i fängelset där fångar kan utsättas för otäcka saker av andra medfångar. Jag tycker att mediahysterin och skvallerpress-skriverierna beskrevs mycket bra. Politiker är extra utsatta. En bok väl värd att läsa precis som Danielle Steels andra böcker.

Skriv egen bokrecension till Med ont uppsåt