I skydd av skuggorna

Författare: Helene Tursten
Ämnesord: mord, spänning, kriminella gäng, beskyddarverksamhet, läcka
Utgivningsår: 2012
ISBN: 9789164203830

Ett pizzabud kör vilse i Göteborgs övergivna hamnkvarter, det är ett mörkt och nedgånget område. Plötsligt flimrar ett ljus till bakom ett smutsigt fönster och ett kort ögonblick tror budet att han har hittat rätt. Sedan slits en dörr upp och en brinnande människa stapplar ut på gården. Några minuter senare är mannens dödskamp över.
I Göteborg frodas den organiserade brottsligheten och drar in stora pengar på narkotika och beskyddarverksamhet. Det är en skrämmande och hänsynslös värld där man skriver sina egna lagar och rättvisa skipas i tysthet. Rivaliserande gäng slåss om marknaden och nya grupperingar försöker ta sig in. Kriminalinspektör
Irene Huss och hennes kollegor hamnar mitt i korselden när de utreder fallet med den ihjälbrände mannen. Den förfallna byggnaden i hamnen har tillhört ett av stadens mc-gäng, och offret var en av medlemmarna. Har mc-gänget mördat en av sina
egna eller står Göteborg inför ännu ett gängkrig? Och varför känns det hela tiden som om polisen ligger steget efter? Hemma hos familjen Huss firar man att Krister har blivit restaurangägare. Men glädjen blir kortvarig. Utanför restaurangen detonerar en bomb under familjens bil, och bomben är av just den typ som de kriminella gängen använder. Irene inser att det är en varning och att hela
familjen Huss befinner sig i livsfara.

Medelbetyg: 3 (2 röster)
Bok recensioner av I skydd av skuggorna :
2012-03-14 10:26
Recension av Helene Turstens deckare I skydd av skuggorna

Boken är utgiven på Piratförlaget (2012) och innehåller 300 sidor.

Helene Tursten kommer från Göteborg men bor sedan många år i Sunne. Innan hon blev författare arbetade hon som tandläkare. Hon debuterad 1998 med Den krossade tanghästen. Helen Turstens böcker om kriminalinspektör Irene Huss är utgiven i femton länder. Historierna har även haft stor framgång i och med filmerna med Angela Kovács i rollen som Irene Huss. Källa: Piratförlaget.

Handling: Berättelsen börjar när ett pizzabud kör vilse i Göteborg. När han till slut hittar vägen han ska till upptäcker han att den ligger vid ett övergivet hamnkvarter. När han letar efter rätt gatunummer öppnar sig en dörr och ett starkt sken kommer emot honom. Han ser att det är en brinnande människa som stapplar ut och några minuter senare ligger personen död på marken.
Kriminalinspektör Irene Huss make Krister har precis köpt en krog och hemma firar hela familjen. Men lyckan blir inte långvarig. Precis när han öppnar krogen, behöver en av hans kockar, Anton låna hans bil och när Anton öppnar dörren exploderar bilen. Som tur är får Anton bara lindriga skador. Är det någon som tagit fel bil, eller är det någon som vill åt Krister och i så fall varför?
Irene Huss och hennes kollegor dras in i ett fall med kriminella gäng, beskyddarverksamhet och någon kollega som läcker ut hemliga uppgifter som gör att polisen arbetar i motvind. Till slut inser Irene att hon och hennes familj lever i livsfara och de måste dela på sig för att gömma sig på olika ställen. Irene för sig och resten av familjen gömmer sig tillsammans och ingen får veta var de andra finns. Hur kommer hela denna våldsamma berättelse att sluta?

Den här deckaren gillade jag verkligen. Jag brukar inte är så förtjust i svenska deckarförfattares språk eftersom jag ofta tycker att det kan vara torftigt. Men den här gången hade jag inget att klaga på gällande Helene Turstens språk. Boken var en riktig bladvändare och jag sträckläste nästan hela boken på en gång. Något jag aldrig brukar göra. Har nog läst något av Helene Tursten för några år sedan och sett filmerna på tv, men då inte varit så intresserad. Kanske det beror på att denna handlade om kriminella gäng och beskyddarverksamhet. Något jag gärna läser faktaböcker om. Jag lyckades till och med lista ut vem som läckte information från polishuset. Något jag aldrig brukar göra och då var det inte alls förutsägbart vem som gjorde det. Härligt att läsa en deckare som föll in i min smak för en gång skull.

Betyg 4/5 Kristina Simar 2012-03-14 (28) http://blogg.passagen.se/krisim

2012-09-02 21:38
Det här var minst sagt lättläst. Så lättläst att jag emellanåt fick en känsla av att jag läste en ungdomsbok. Allt är så tydligt, för att inte säga övertydligt. De mest bagatellartade ting och händelser förklaras in i minsta detalj. T ex när Irene ska ha vatten till maten, får läsaren veta att hon tar en tillbringare, lägger några isbitar i den och fyller på med kallt vatten från kranen. Ifall ngn till äventyrs skulle få för sig att hon tog varmt vatten. Eller hämtade vatten i regntunnan. Och då är hela händelsen helt ointressant och ovidkommande. Men detsamma gäller det mesta, de olika gängens förgreningar hit och dit med olika underavdelningar, upprepas om och om igen. Jag vet inte, jag får verkligen känsla av författaren inte riktigt litar på sina läsares intelligens. Polisläckan är så uppenbar på ett så pass tidigt stadium, att jag förutsätter att det måste vara för att förvilla. Men icke. Synd, för annars var nog just läckan det jag uppfattade som mest spännande med hela boken. Fast ok, den hade väl ett visst mått av spänning i övrigt med, men inte var det mycket. Det kändes mest bara konstruerat. Jag lyssnade på denna, och uppläsaren Magdalena In de Betou, gjorde väl sitt till för att det skulle bli extra barnsligt. Hon lät som en småskollärare som läste högt för sina elever, och försökte få dem att förstå när det var spännande osv. Tyvärr hade hon dock lite dålig koll på händelseförloppet och träffade sällan rätt... Jag vet att jag lyssnat på några böcker av Tursten för några år sedan, och läste nu igenom infon om böckerna. Jag kom ihåg att jag läst dem, men inget rann upp i övrigt, och jag kan inte ens säga vad jag tyckte om dem. Fast just det säger kanske vad jag tyckte...? Nej, detta är inget jag rekommenderar.

"

Skriv egen bokrecension till I skydd av skuggorna
En bondes död