Författare: Jostein Gaarder
Ämnesord: filosofi, psykologi
Utgivningsår: 2003
ISBN: 9113010646

Lärorik:  4
Sorglig:  1

Petter lever på att sälja romanämnen till författare med idétorka. Nu anar han en konspiration av dem som vill hindra att detta blir känt. Som ett slags livförsäkring skriver han därför sina memoarer. Jostein Gaarders nya roman är i klass med världssuccén Sofies värld.

Fredlös och på flykt sitter Petter i ett hotellrum i Amalfi, i det rum där Ibsen avslutade Ett dockhem. Han skriver sina memoarer. När memoarerna är färdiga ska det bli lite svårare att döda honom. I ett bankfack förvarar han ett tiotal ljudband med upptagningar av hundratalet människor som tillstått att de har motiv att mörda honom. Petter har nämligen förmågan att kunna hitta på vilken finurlig historia som helst, att skapa intriger och utkast till vilken roman som helst eller vilket TV- eller filmsynopsis som helst. Men han vill inte bli författare. I stället har han mot betalning förmedlat sina historier till andra som redan är författare, eller väldigt gärna vill bli det, men som saknar intriger och ämnen. I själva verket är det hans outsinliga fantasi som försett de flesta av dagens stora berättare med deras historier, och ingen av dem skulle vilja att detta blev känt. Många skulle tvärtom göra allt för att hindra denna kunskap att sprida sig.

Medelbetyg: 3 (7 röster)

Bok recensioner av Cirkusdirektörens dotter :

replica 2004-05-23 01:10
Som alltid är Josteins böcker mycket speciella. Den här är inte en av hans bästa, inte heller lika mycket filosofi som det brukar vara. Men den är ändå okej. Tycker dock att sista kapitlet var lite överflödigt, det kunde ha skippats, eller i alla fall förkortats. Annars var boken bra, väldigt rolig tanke den tar upp. En välskriven bok som tål att läsas.

ElinLeticia 2004-05-26 11:44
En fantasifabrik i människohamn. På flykt från alla dem som han i hemlighet hjälpt med inspiration och regelrätta uppslag sitter han nu i Amalfi och begrundar sitt öde.

Väldigt annorlunda roman som biter sig själv i svansen flera gånger om. Intrigen kan liknas vid en spegel som speglar en spegel. Det som stör mig mest med den här berättelsen är nog att huvudpersonen hela tiden hävdar sig själv vara hemlighetsfull och så långt från posör man kan komma. Ändå är själva nedteckningarna av hans historia en posör handling i sig. Författarfenomenet (att vilja bli författare för att bli berömd och inte för att bli författare i sig) avhandlas på ett väldigt lustigt sätt. Samtidigt känns den här romanen tidvis stel. Det är som om man som läsare får väldigt mycket ytliga fakta utan att någonsin verkligen komma under skinnet på karaktärerna. Kanske är detta menat att vara så - men jag känner ändå att författaren väljer att utnyttja för många tankar utan att nå sin läsare och att historien mot slutet känns som en grekisk melodram. Det här är en väldigt annorlunda historia, men den förlorar sig i sin pretantiösitet (säger man så??? :)...Betyg blir 3

salevik 2004-06-30 11:41
En av Gaarders svagaste verk hittills. Berättelsen är charmerande och tankeväckande, men mycket av historien blir överflödig och det är allt för många lösa trådar.

nakoma 2004-09-22 12:07
Jag fastnade i riktigt för den här boken, den känns liten ofullständig. Man vet inte riktigt vad som händer och det är mest historier... Inte en av Gaarders bästa böcker, och vad var vitsen med den meterlånga mannen?

yrsa 2007-05-18 21:41
Jag får hålla med övriga recensenter, detta är inte ett av Gaarders bättre verk. Historien känns aldrig lika angelägen som han ofta lyckas med på andra håll. Några av berättelserna är fina att läsa "för sig själva", men som helhet tycker jag den tappar bort sig i...pretensiösitet var det väl? ;) Språket är heller inte lika engagerande och omslutande som vanligt, heller.

verran 2008-12-25 18:37
Första boken jag läst av författaren och tyckte den verkade lovande i början, men förväntningarna sjönk ju längre in i boken man kom. Gillade att den började i nutid för att gå tillbaka och få inblick i varför han gör som han gör. Dock ganska konstig bok.....

Skriv egen bokrecension till Cirkusdirektörens dotter