ISBN: 9150109782

Spänning:  9
Humor:  5
Lärorik:  6
Sorglig:  4

Beskrivning:
Staden Bradfield befinner sig i chocktillstånd efter att stjärnskottet i stadens fotbollslag har blivit mördad genom en märklig förgiftning, till synes helt motivlöst. Inom kort exploderar en bomb på fotbollsstadion. Dussintals blir dödade, många fler skadade. Är detta ett terroristdöd eller attentat riktat mot fotbollslaget? Eller något ännu mer ondskefullt?
Tony Hill har själv blivit utsatt för en attack av en av de tvångsintagna på sjukhuset han jobbar på och från sjuksängen försöker han lägga upp de pusselbitar av information han lyckas samla ihop.
Carol Jordan och hennes team utreder fallen men får käpa i motvind på grund av att säkerhetstjänstens terroristbekämpning blivit inkallad och vill visa sig på styva linan. Snart kan man koppla samman mordet på fotbollsspelaren med ett tidigare fall av förgiftning. Men utredningen haltar och inte blir det bättre av att Tony och Carol inte är överens om vem de letar efter. Även i deras annars så smidiga samarbete finns det saker som skaver och outredda problem i det förflutna.
Val McDermid är utbildad i Oxford och arbetade under ett antal år som journalist. Hon har skrivit en rad detektivromaner och tillhör numera de stora deckarförfattarna som säljer stora upplagor över hela världen. Hennes böcker om Tony Hill och Carol Jordan ligger bakom den populära TV-serien "Mord i sinnet" som sänts i svensk TV i flera omgångar. Fler nya avsnitt är att vänta.

"Val McDermid har skapat ett lysande par i Tony Hill och Carol Jordan, som ständigt är på vippen att inleda ett förhållande, och ständigt hind­ras.////Få är så skickliga som Val McDermid i att bygga upp spänning: hon jonglerar tvärsäkert med förflyttningar, ledtrådar, trovärdiga oj-nu-gick-han-i-väg-alldeles-ensam-igen, och imponerande överraskningseffekter."
Lotta Olsson, DN

Medelbetyg: 4 (4 röster)

Bok recensioner av Med gift i blodet :

hemlunda2000 2009-06-20 17:13
Än en gång har succe författaren Val Mcdermid lyckats med konststycket att trollbinda sina läsare. Boken "Med gift i blodet" bygger upp spänningen för varje kapitel och det undgår en inte att undra hur de olika fallen hänger ihop. Boken inleds med att en känd sportsman mördas på ett kontroversiellt sätt och de båda parhästarna Tony Hill och Carol Jordan får ett nytt fall att ta sig an. Det som driver läsaren framåt är de förvecklingar som sker och i mitten av boken uppstår ett antiklimax. Som alltid har McDermid lyckats att synliggöra de små detaljerna och bitvis får man känslan av att vara mitt i handlingens epicentrum.
En klart läsvärd bok där spänning blandas med pyskologisk skicklighet.

Anfield 2013-05-23 10:38
En bra bok !