Fiskarna i havet
 A. Furmark

Engleby

Författare: Sebastian Faulks
Utgivningsår: 2009
ISBN: 9137133586

En mörk bekännelse tyngd av självbedrägeri tar sin början i ett turbulent Cambridge under 1970-talets första halva. Genom dagliga kommentarer om studentlivet, tankarnas beskaffenhet, politik och tillbakablickar över barndomen - framförallt åren på den exklusiva internatskolan där han mobbades svårt och kallades för Toilet - får man följa huvudpersonen genom livet och karriären i det samtida England.

Mark Engleby är en intelligent men udda student vars dräpande tunga och fräna kritik ofta riktas mot samhället och i synnerhet det engelska skolväsendet. I takt med att dagboken fortskrider blir hans besatthet av studenten Jennifer alltmer framträdande. Han läser hennes brev, sitter med på hennes föreläsningar, går med i hennes politiska förening och lyckas bli en del av hennes filmprojekt. När Jennifer plötsligt försvinner riktas polisens intresse mot Mark.

Fallet förblir olöst under lång tid och trots att Mark fortsätter sitt liv som om inget har hänt är tankarna kring Jennifer aldrig långt borta. Varje gång hans dagboksanteckningar återkommer till henne avslöjas fler och fler detaljer om honom själv och vad som egentligen hände den där natten. Men Mark är märkt av livets orättvisor och det moderna samhällets framfart och hans skeva humor lämnar ingen oberörd. Kan man lita på Mark? Talar han verkligen sanning?

Medelbetyg: 2 (1 röster)

Bok recensioner av Engleby :

okidoki 2009-05-21 16:28
Det är Marks dagboksanteckningar som vi får läsa. Visst fascinerar han, i varje fall i bokens början, men med facit i handen är berättelsen en besvikelse. Det händer inte tillräckligt mycket i denna psykologiska studie.

Skriv egen bokrecension till Engleby