Om natten i Chile

Författare: Roberto Bolaño
Utgivningsår: 2000
ISBN: 9789185133970

Sebasián Urrutia är präst, chilenare, litteraturkritiker och medlem i Opus Dei, en bildad man med poetiska böjelser. Han ligger på sin dödsbädd, och ser under en natt tillbaka på sitt liv och försöker rättfärdiga sig inför den åldrande yngling som snklagar honom. Han har träffat den store Neruda, och av de mystiska herrarna Asaf och Tah har han skickats till Europa för att ta reda på hur man bäst bevarar kyrkor. Under Allendetiden förstod han sig inte på chilenarna, så han drog sig tillbaka och läst gamla greker, men så kom militärkuppen. "Vilken frid... Vilken tystnad." Juntan ville lära känna fienden, och Urrutia undervisar dem tjänstvillig om marxismens grunder. Ju längre natten lider, desto mer rämnar hans fasad, och han får svårt att värja sig mot minnena, som att han deltagit i de litterära soaréer som under diktaturen hölls i en vill i Santiagos utkant. Värdinnans lille son hette också Sebastián. Han tittade på Urrutia, som "fick intrycket att de där stora blå ögonen såg något de inte ville se". Det visar sig att förfärliga saker pågått i källaren medan de intellektuella diskuterat litteratur ovanför. "Jag [...] såg ingenting, visste ingenting, förrän det var försent. Varför rota i det som tiden så barmhärtigt döljer?" "Om natten i Chile" är bitterljuv, ibland vacker och ofta tragikomisk - en rädd människas försvarstal.
Bok recensioner av Om natten i Chile :
2009-04-02 09:31
Detta är en i alla stycken inte helt engagerande berättelse om hur de omvälvande händelserna under 1900-talets Chile kan ha upplevts av en intellektuell präst med litterära ambitioner. Texten är skriven med ofta långa meningar och inte en enda styckeidelning i hela romanen. Det gör att texten får ett fantastiskt driv, och man läser nästan fortare än man borde. Inga pauser.
Vissa partier tycker jag inte alls om. De är tråkiga. T ex när det handlar om chilensk litteratur. Det förutsätts att man vet vilka författaren talar om när han name-droppar. Det är säkert tjugo författare han nämner, den enda jag känner igen är Neruda, och honom vet jag nästan inget om. (Ibland känns det verkligen elitistiskt dessa texter åstadkomna av litteraturintresserade författare - med målgrupp (?) litterturintresserade andra författare och recensenter.)

"

Skriv egen bokrecension till Om natten i Chile