Den gamle och havet

Originaltitel: The old man and the sea
Författare: Ernest Hemingway
Ämnesord: filosofi, äventyr
Utgivningsår: 1952
ISBN: 9789177424888

Santiago är en gammal man som fiskar ensam i sin båt utanför Kubas kust. I åttiofyra dagar har han varit ute till havs utan att få fisk. Men på den åttiofemte dagen får han napp. En svärdfisk som är lika stor som båten hugger på kroken. I mer än ett dygn, fram till det ödesdigra slutet, kämpar han ensam mot ett djur som är många gånger större och starkare än han själv.

Medelbetyg: 3,41 (54 röster)
Bok recensioner av Den gamle och havet :
2004-04-22 22:36
Enkel och stilren bok. Många stora författare skriver ofta en enkel och kort historia. Alla männsikor måste kämpa oavsett om man har haft tur eller otur. Kampen är det som gör livet värt att leva. I detta fall är huvudpersonen, Santiago, en otursförföljd gammal fiskare som inte fått en svärdfisk på 84 dagar. I dagar kämpar han mot den största av alla svärdfiskar och trots att han lider fortsätter han med modet på topp. Min engelska lärare i Usa sa att man ska "struggle with grace". Trots att han blir av med svärdfisken efter att han fångat den har han ändå vunnit sin kamp.
Detta är en genomfin bok, och man blir glad av att läsa den, dessutom är den inte lika sliskig som Alkemisten.
2004-04-22 22:54
Jag håller helt med dig Hink.
Det är en jättefin och oerhört fängslande liten berättelse. Dessutom oerhört välskriven.
Den berör verkligen stora frågor, men på ett lågmält vis och utan att skriva läsaren på näsan utan man måste faktiskt tänka lite själv också!
2004-04-23 10:30
Tillhör mina favoriter.
2004-04-29 10:45
Håller med tidigare recencenter! Väldigt välskriven och jättefin. Har en given plats i bokhyllan.
2004-05-24 18:28
Santiago är gammal och havet är hårt. Varje dag ger han sig ut för att utmana sin otur. De första fyrtio dagarna hade han en pojke med sig. Nu är han salao, förföljd av otur, och de andra fiskarna skrattar åt honom. Så ger han sig ut en tidig morgon. Långt ut till havs får han den största fisk han någonsin sett på kroken. Så börjar kampen mellan Santiago och havets starka makter. Även om fiskaren går segrande i striden, vad har han förlorat i sig själv?
"Den gamle och havet" var Hemingways sista novell. Det är en av de starkaste berättelser som jag någonsin läst. Historien har ofta tolkats som en allegori över den enskilde människans oövervinnerliga kraft att stå emot de makter som hotar henne. Jag väljer att inte tolka berättelsen alls utan bara se den som en berättelse om en fiskares kamp mot havet. Språket är fulländat, oerhört vackert och lättläst. Det är lätt att förstå varför Hemingway åtnjuter sådan respekt. I denna korta novell har han skapat stor litteratur. Berättelsen är ett måste!!!

Vill kort kommentera att Stephen Kings, "Flickan som älskade Tom Gordon" känns som ett försök att göra det som Hemingway gör med denna berättelse. Om man vill läsa något liknande, är den boken ett bra val.
2004-07-14 14:42
tråkig som tusan men det var ganska lugnt ändå eftersom den var så kort
2004-08-04 13:34
"Enkel och stilren" skrev någon, instämmer helt i det!

Men trots att den är enkel, väcks tankar och känslorna inombords i Santiagos kamp med svärdfisken.

2005-01-10 15:38
Förtrollande vacker och ödesmättad berättelse om den åldrade Santiagos kamp mot naturkrafterna, men också om förmågan att ha förtröstan och kämpa på även i stunder som känns motiga. Den gamle och havet är enligt mig en rak berättelse framförd med ett oförgätligt språk som manar till eftertanke och reflektion. Trots att jag på det hela taget gillar denna bok kan jag ändå inte helt frånkänna mig känslan av att denna klassiker är en smula överskattad och väl mycket höjd till skyarna. Alla samstämmiga hyllningar som boken genom årens lopp fått motta leder till att det känns svårt att fördomsfritt betygsätta den här boken. Jag känner mig så att säga pressad att mer än nödvändigt uppskatta Santiagos segdragna kamp mot svärdfisken, havet och sig själv. Jag ger denna fina bok en svag fyra i betyg och känner samtidigt trycket av femtio år av hyllningar på mina axlar.
2005-01-11 00:07
Jag har försökt tycka om den här boken, men det går inte. Förstår inte varför, men den här boken tilltalar mig inte.
2005-02-27 02:19
Kan mest hålla med föregående recensenter, detta är en otroligt fängslande bok. Hemingway tillhör favoriterna.
2005-05-22 23:17
En modern klassiker som jag äntligen tog mig för att läsa. Jag hade planerat att läsa denna bok under en längre tid men de hade tyvärr inte blivit av förens nu. Och först skall påpekas att jag blev lite besviken, den litteratur som jag blev serverad var inte riktigt vad jag hade förväntat mig. Men efter ett tag växer skildringen av den gamle fiskaren Santiago och hans strid med både han själv och den gigantiska fisk han har på kroken. Skall han lyckas övervinna naturen eller kommer han besegrad att bege hem? Eller kommer han att tappa sitt liv under denna kamp på liv och död? Men efter att jag läst färdigt detta Hemingways mästerverk kan jag inte undgå att känna besvikelsen återigen växa, och ordet överskattning dyker upp hos mig. I mina ögon är detta ingalunda något mästerverk, själva berättelsen är läsvärd men språket är enligt mig inte som ovan beskrivits på något sätt exceptionellt eller särskilt vackert, vilket bidrar till att jag inte kan ge ett högre betyg än en stark trea.

Det har sagts att Den gamle och havet är en metafor över människans inneboende styrka, motsätter sig en individ de omgärdande omständigheterna och uppsamlar sin styrka kan allt överlevas och bekämpas. Men om jag skall vara cynisk och verkligen betänker bokens slut kan sensmoralen lika gärna vara att en människa aldrig skall lägga hela sin själ i ett enda projekt, det blir aldrig i slutändan som man verkligen hade förväntat sig.
2005-09-26 13:50
Den absolut tråkigaste smörja jag någonsin läst.
2005-12-10 00:44
Enkel berättelse, men en bok med mycket underliggande meningar och stort djup.
2005-12-20 22:19
Jag hade höga förväntningar på boken och mina förväntningar uppfylldes. Vad mer kan man begära? Tycker denna berättelse har ganska mycket gemensamt med Steinbecks Pärlan när det gäller stämningen. Två kortromaner som inte lämnar någon oberörd.
2006-12-13 12:10
Det är för det första jättesvårt att recensera den här boken! Hemingway använder sig av utelämnande-teknik när han skriver och det är något man gillar eller inte. Själv kan jag säga att jag gillar den, man ser mkt som inte står skrivet, rakt ut. Läsvärd!
2007-01-04 12:33
Väldigt tråkig. Om gamlingen åtminstone kunde reagera på vad som händer någon gång kanske det skulle förhöja läsupplevelsen en aning, men han sitter bara och beklagar sig över sin krampande hand i hundra sidor. Jag beklagar att jag inte insett storheten med detta verk.
2007-04-22 10:25
Det intressanta med Hemingways skrivande, enligt mig, är de små, små rörelserna med vilka han lyckas skildra en hel bild och en levande atmosfär. Utan att författaren egentligen lät det ske mycket i handlingen, fick han mig ändå att sitta som på nålar under hela läsningen. Det tycker jag är ett tecken om något på skicklighet i novellskrivandets konst.
Kanske Hemingway låter det han inte skriver tala högst. Och kanske är det därför boken får så vitt skilda omdömen, eftersom det till stor del beror på hur intresserad och lyhörd läsaren är.
Jag läste den här boken tillsammans med min bokcirkel, och vi kom till en ganska stor diskussion kring en av bokens slutmeningar. Vad var egentligen betydelsen? Slutet var kanske inte så självklart, ändå.
2007-06-07 16:47
Stark skildring av en och samma människas tankar.
2007-08-14 23:53
Jag hade för höga förväntningar på boken. Även om jag älskar att fiska kunde jag inte för ett ögonblick tycka speciellt mycket om en bok som handlar om en mans kamp för att få upp en enveten fisk och få den i land.
2007-08-24 10:52
(ljudbok) Denna korta bok som går under kategorin klassiker var inte något märkvärdigt. Max von sydow var en väldigt bra uppläsare det gör väldigt mycket men det hjälpte inte. Det boken kort och gott handlar om är om han eller fisken ska överleva. Under tiden på havet får man följas hans tankar om livet, han utvecklar en vänskap med fisken det var ganska kul. Men på det stora hela inget speciellt.
2007-08-25 00:39
Jag minns bara den gamla fina filmen med James Stewart. Finns den på dvd, så köp den!
2007-11-10 13:16
Jag blev inte förstjust men förstår ändå folk som blivit det. Tråkig läsning enligt mig
2008-02-03 23:29
En oerhört bra skriven och gripande bok, som dock inte passar alla. Tror jag var ca 10år då jag först läste denna bok, och redan då älskade jag den.
Sån styrka och vilja denna äldre man har, helt fantastisk och fast ingen tror på honom så fortsätter han med att fiska. Han vinner över havet, en egentligen omöjlig sak att göra.
Ge denna bok en chans, och fast du kanske inte gillar boken så kommer du att minnas den, den sätter sig fast i minnet på en.
En gudomligt bra bok som ska läsas.
2008-08-02 02:03
Härlig historia
2008-08-27 07:51
Skamligt lågt medelbetyg för en sådan här bok!
Detta var boken som till stor grad hjälpte Hemmingway att få nobelpriset, med all rätt!
Det verkar inte som om många av tidigare recensenter har förstått boken tycker jag... Det här är inte en bok om fiske... Det är en kamp om vem som ska dö och vem som ska segra, om den gripande historien om en man som levt närmare havet än kanske något annat, eller någon annan, kanske närmre än någon annan innan honom.
Ska denne livskamrat också ta hans liv?
2008-09-21 16:08
Tyvärr tror jag denna boken är missförstådd och grovt underskattad. Hemingways teknik kallas isbergstekniken, (ett isberg kan te sig litet över ytan men kan vara enormt under ytan). Hemingway skriver "isberget" som man ser, sedan lämnar han mycket plats att tolka själv och boken handlar absolut inte om fiske utan om överlevnad och segran/förlust.

Jag gillar Hemingways sätt att skriva, om att han nämner så lite som kan betyda så mycket. Jag gillar böcker när man får tänka själv - men sådana böcker verkar ju inte alla förstå sig på....
2008-11-16 11:56
hur mycket som helst för en enda händelse. storartat!
2009-01-12 16:51
Det blir sällan som man har tänkt sig och ibland när det är slut med en sak, är det en början på något nytt. Efter att hela staden sett ner på fiskaren Santiago, börjar de respektera honom. De inser att han är värdig titeln fiskare.

En sådan här maskulin bok har jag aldrig läst. Sportfåne och mästare i armbrottning, men samtidigt döljs den feminina egenskapen - envishet. Kanske var han inte den kvinnohatare som många tror han var...
2009-05-29 18:10
Jag hade hoppats på mer och jag hade mina förutfattade meningar och boken, vilka var positiva. Boken har sina visord, men jag finner inte så mycket mer. Jag gillar baseball, men inte i en bok om en kubansk fiskare till havs som kämpar mot eller för sitt öde.
2009-07-03 18:19
Långsam och tråkig bok om den gamle fiskaren Santiago som kämpar mot sig själv och havet. Det är för mycket tänka och för lite göra i boken.
2009-07-06 19:39
En enkel liten berättelse som faktiskt var bättre och mer händelserik än jag trodde, men jag hade hoppats på ett mer storslaget slut.
2009-08-16 13:33
Helt otippat en riktigt bra bok! Får mig närmast att tänka på Paulo Cuelo. Vackert och poetiskt språk.
2009-10-23 13:27
När den gamle mannen Santiago inte har fått någon fisk på flera veckor, så tar han sin båt och far ut på vattnet för att fiska ensam. När han får tag på en svärdfisk och tragglar med den i åttiofyra dagar så bevisar han verkligen att han vill ha den här fisken.

Ernest Hemingways bok "Den gamle och havet" är en vacker berättelse om en gammal man beslutsångest. Santiago vill bevisa för sig själv och för alla andra att bara för att man är gammal så är man inte svag. Han överlever åttiofyra dagar på sjön helt själv med en svärdfisk på kroken. Jag tror att Ernest Hemingway vill visa för alla att det kvittar vem/hur man är så klara alla av att göra något de har bestämt sig för.
2010-02-02 10:12
Intressant läsning för den som vill bekanta sig med Hemingway och ett av hans främsta verk. Visst kan man finna existensiella tankar i denna relativt avskalade berättelse men så värst underhållande är den inte. Att Hemingway satte pricken över i genom att käka ett par pipor grovhagel gjorde förstås inte kultstämpeln mindre. En klart överskattad bok men betyget blir godkänt.
2010-10-31 13:24
Det som händer här är något som en annan författare kanske bara behövt två sidor för att återberätta. Här blir det istället en hel roman. Det Hemingway fokuserar på är inte själva händelsen: den gamle fiskarens kamp att efter så lång otur åter få en fisk på kroken. Istället fokuserar han på alla de tankar som rör sig i hans huvud. Man bör nog ha ordentligt med tålamod för att orka plöja igenom en sån här bok.
2010-11-12 16:58
Boken förtjänar ett högre medelbetyg än vad som givits. Det var fängslande att läsa om hur den gamle fiskarens beundrand och medkänsla för fisken ökar under och efter deras kamp. Lättläst och med en djupare mening än vid första anblicket.
2012-12-11 16:00
Förvånansvärt lättläst. Trodde den skulle vara tyngre. Intressant och vackert porträtt av en gammal man. Det händer inte mycket i boken och det är skickligt av Hemingway att hålla intresset uppe genom hela, även om den inte är så lång. Men trots det så är det inte min typ utav litteratur. Kanske borde läsa något mer av Hemingway innan jag kan göra mig en riktig uppfattning.
2015-06-22 19:21
Titlen säger väldigt mycke om handlingen, det är helt enkelt en gamling och havet. Väldigt enkelt skriven, men med rätt bra målande beskrivningar. Inte mycket till spänning eller humor mer en bok om ensamhet å elände, om åldrande och att det minsann var bättre förr, då det var sämre!
2015-06-26 09:00
Den gamle och havet, Ernest Hemingway, i översättning av Mårten Elund, Albert Bonniers Förlag 1952

För den gamle kubanske fiskaren i sin lilla båt hade turen vänt, 84 dagar utan fångst och pojken som han hade haft med sig och lärt upp blev uppmanad av sina föräldrar att flytta över till en annan båt, den gamle förstod dem. Det ansågs att den gamle nu definitivt och utan återvändo var salao, den värsta form av otur som fanns. Den gamle hade kommit till den punkt i livet där han inte hade så mycket att förlora annat än sin heder och när de andra fiskarna gjorde narr av honom blev han än mer sporrad, han gav sig ut igen och den här gången skulle han ge sig längre ut än han brukade.

Handlingen i denna klassiker känner nog de flesta till och den har diskuterats från olika håll, varför den blivit så läst och omtalad. Jag förvånades själv i början av läsningen hur enkelt språket kändes,nästan lite barnsligt, men efter hand utan att jag vet hur det gick till så njöt jag av varje ord och ton. Med varsam och kärleksfull hand beskrivs den gamle och hans kärlek till havet, det hav som han ser som en kvinna som ger och tar, det som först verkar vara så lite, öppnar sig efter hand. Man kan tycka att det inte hände så mycket på ytan, men jag kände något som bubblade upp mer och mer, en ihållande spänning och en stor sympati. Där ute i sin ensamhet blev läsaren en del av fiskarens tankar och resonemang med sig själv, att lyckas med det är stort, att verkligen känna med honom.

Det är en berättelse om människans förutsättningar och val, om kärlek och vänskap, om tron på sig själv, för vem ville fiskaren bevisa att han fortfarande dög, för sig själv, för pojken eller för hela byn? Hur tänker vi själva? Fiskaren hade en trogen vän, pojken fanns med honom i tankarna där ute på havet, det stärkte. Den gamle hade ett mål, det målet ändrades efter hand, han anpassade sig efter situationen och de medel han hade till hands. Hans litenhet mot det stora.

Man kan välja hur man vill läsa ”Den gamle och havet”, rakt upp och ner och njuta av språket och den enkla historien, eller försöka se nyanserna och budskapet, vad döljer sig under ytan. Det ena behöver inte vara bättre än det andra, det bestämmer ögonblicket. Jag själv gick in berättelsen som i vilken berättelse som helst, kanske kände jag lite att det förväntades lite mer av en nobelpristagare, men efter hand flöt jag in och det öppnades tankar som följde långt efter jag slutat läsa, den lade sig i sinnet.
2017-06-07 06:27
Förmodligen ett av 1900-talets främsta litterära verk. Otroligt välskriven, filosofiskt djup, symbolmättad och fängslande. Bibelreferensen "40 dagar" brukar många svenska läsare missa, men den finns där som en symbol för envisheten och hoppet.
2022-09-24 16:11
En fantastisk bok! Måste läsas.
2022-09-25 12:56
Om jag skulle återberätta denna händelse hade det räckt med ett endaste papper. Det är så pass lite det händer. Och ändå har Hemingway av detta pyttelilla lyckats skriva en bok på runt 100 sidor av det hela och dessutom få den världsberömd. Det är inte många som kan det. Men det finns däremot fler lika berömda böcker som fått bottenbetyg. Inte bara av mig. Kolla bara in Bibeln så får ni se.

"

Skriv egen bokrecension till Den gamle och havet
Livet på landet