Och solen har sin gång

Författare: Ernest Hemingway
Genre: Klassiker
Ämnesord: Generationsroman
Utgivningsår: 1926
ISBN: 9100105562

''Och solen har sin gång'' är romanen om ''den förlorade generationen'', de rotlösa unga människorna i 20-talets Europa. På ständig jakt efter livets mening hamnar den amerikanske journalisten Jake och den vackra unga engelskan Brett i en hopplös kretsgång av cocktails, tillfälliga kärleksförbindelser och ändlösa samtal. Handlingen utspelas i Paris och i Spanien, där de på tjurfäktningsarenan söker finna en ersättning för krigets dramatik. Hemingway berättar ordknappt och i högt uppdrivet tempo, utan känslosamhet. Men med en smärtfylld underton som gör denna vansinneskarusell djupt gripande.
Medelbetyg: 3,4 (20 röster)
Bok recensioner av Och solen har sin gång :
2003-11-18 22:09
Jag vet att Hemingway är kult, särskilt hos 68-orna. Men jag tycker inte att det här är bra. Han är otroligt skicklig och har som bekant en säregen berättarstil. Det är osentimentalt men ångsten som puttrar under ytan kommer fram mycket bra. Boken bygger nästan helt på dialoger, och det vet ju alla som försökt sig på att skriva, att dialogerna är det allra svåraste. Hemingway gör det mycket bra. Tyvärr tycker jag bara det blir långrandigt. Det händer ingenting, det enda de gör är att supa och prata strunt. Jag kan förstå syftet men...nä.
2003-11-24 23:44
upprörd över denna recension av en otroligt välskriven bok. En klassiker från The Lost Generation. Bara titeln The sun also rises är magisk. Detta för att inte tala om den första meningen i boken som måste vara top 10 bland bästa öppningsmeningar. Tycker du borde göra som Hemingway, skriv aldrig mer än 100 ord per dag, men låt det vara en text som betyder något och är riktigt genomtänkt.
2004-01-13 21:56
Mycket bra och fascinerande bok. Underbart språk, med sina dialoger och miljöskildringar.
Huvudpersonernas liv fascinerar verkligen, det är en helt främmande värld de rör sig i, men samtidigt känns deras problem och konflikter verkliga och man kan lätt identifiera sig med dom.
2004-02-06 01:08
En fantastisk bok, fylld av liv, känslor och fantastisk berättarteknik. Läs den!
2004-02-08 21:27
Nu är det inte så att detta direkt är en recension utan jag ifrågasätter istället. Hur kan boken handla om "rotlöa unga människorna som efter andra världskriget" om den är skriven år 1926?
2004-04-16 10:38
Håller med Eriksson om att det är första kriget som åsyftats men det gör inte boken sämre.
2006-07-16 16:59
Letade speciellt efter H. Solen har sin gång. Blev upprörd av en recension av Natalya. JAG gick på universitet i Uppsala 1968. Undrar hur gammal Natalya är. Har tydligen ingen som helst livserfarenhet eller kanske inte besitter någon boklig bildning. Hon borde ta och läsa om boken
Ellinor
2006-10-01 01:49
Mja, gillar Hemingways noveller bättre så här långt. Men borde kanske läsa om, minns inte jättemycket.
2008-06-29 12:42
Jag var på väg att sluta läsa boken flera gången men höll ut ändå för att kunna få en rättvis bild av den kanske också för att försöka förstå vad det är andra ser i Hemingway som inte jag gör. Tyvärr så blev jag inte klokare. Jag blev så trött på hans oerhört fanstasifyllda språk att jag somnade flera gånger medan jag läste. Språket påminner mycket om det som jag själv hade när jag skrev sagor på lågstadiet. "Jag gick ned till stranden. Hyrde ett strandbås och tog av mig kläderna. Simmade ut i havet och dök ned i vattnet. Gick sedan upp." Att boken sedan innehåller hyllningar och poetiska beskrivningar av tjurfäktning gjorde inte min åsikt mildare. När han skriver om tjurfäktaren och tjurens förhållande når språket sin höjdpunkt och jag vill bara spy.
2010-03-05 07:52
En vecka tog det att lyssna igenom denna roman och stor tomhet spred sig när det blev tyst. Men samtidigt hade jag inte velat höra mera om denna överklassens livsstil i bästa Stureplansanda. Trots att det hela tiden gnälldes om brist på pengar fanns det ingen hejd på hotelliv, supande, taxiresande, festande och ännu mera supande. Språket var på ett charmerande vis omväxlande med snabba diskussioner, naturskildringar och monologer. Men hur kunde man leva så? Vart kom pengarna ifrån och varför allt supande? Konstant. Och detta förhärligande av ihjälplågade tjurar. Men klart läsvärd, trots allt - rätt bra.
2010-03-10 01:40
Boken saknar helt poäng
2010-06-17 02:01
Jag har hört mycket om Hemingways speciella och "korthuggna" språk. Beredde mig dock på en fantastisk historia. Blev rejält besviken över allt supande som inte intresserar mig över huvud taget. Tycker inte att det händer något särskilt alls, inte ens under tjurfäktningen sker något oväntat. Trots bokens tjocklek var jag på vippen att sluta flera gånger. Till Hemingways fördel måste sägas att en del beskrivningar var riktigt bra skrivna, och han svävade aldrig ut i onödiga passager som många andra författare verkar ha med mest för att uppnå en viss mängd ord.
2010-10-19 22:15
Jag brukar inte läsa så här gamla böcker men eftersom Ernest Hemingway är en sådan känd författare så ville jag läsa en av hans böcker. Jag blev positivt överaskad av hur bra boken var dock fattade jag inte själva poängen med historien men det spelade faktiskt ingen roll för att det var så mycket känslor och annat som gjorde boken spännande ändå. Det är en välskriven bok som är värd att läsa !
2015-07-17 23:53
Det är alltid knepigt att recensera äldre boksuccéer. Man kan ju omöjligt få samma upplevelse som dåtidens läsare och det är svårt att förstå bokens betydelse.

Hur som helst är det ett bra tidsdokument om den förlorade generationen. Unga människor upplever framgång men meningslöshet. Jag antar att dessa pliktlösa karaktärer upplevdes radikala och spännande 1926 men de framstår mest meningslösa idag.

En stor del av boken skildrar tjurfäktning på ett sakligt och passionerat sätt. Det är ju ganska främmande men tämligen intressant.

Nja, Hemingway var säkert stilbildare men dagens läsvärde är svagt.

"