Utgivningsår: 2007
ISBN: 9127112985

"Ett litet tragikomiskt mästerverk"

Daily Telegraph

"Den gravallvarliga tonen fungerar perfekt och läsaren måste vara hårdhjärtad för att inte bli rörd av Viktors relation till sitt ovanliga husdjur."

The Times

Viktor är en hoppfull ukrainsk författare som har Misha, en tam pingvin, som enda sällskap. Han tjänar sitt uppehälle på att skriva dödsrunor för en tidning, men skulle mycket hellre skriva noveller. Viktor längtar efter att få se sina runor publicerade, men dessvärre envisas föremålen för dem med att fortsätta att leva. När han så äntligen ska få se ett av sina verk i tryck för första gången och han förväntansfullt slår upp tidningen, förbyts hans stolthet snabbt i skräck. Tillsammans med pingvinen Misha lockas han i en fälla från vilken det inte verkar finnas något sätt att fly.

Andrej Kurkovs debutroman Döden och pingvinen är en tragikomisk satir över dagens Ukraina.

Översättning Ylva Mörk

Medelbetyg: 4 (3 röster)

Bok recensioner av Döden och Pingvinen. :

tekoppen 2007-09-10 10:25
En melankolisk bok, som även var mycket spännande.

zvrk 2008-01-06 17:26
Redan innan jag började läsa den, förstod jag att "Döden och pingvinen" skulle bjuda på en absurd läsning. Det sa titeln, det sa framsidan, och det bekräftade boken. I omgångar påminde absurditeten om Kafkas litterära värld, men boken höll tyvärr inte till bakpärmen. Jag blev, som så många gånger tidigare, besviken på slutet. Jag sörjde över pingvinens sorgliga öde. Men jag blev också ganska nöjd över att Kurkov valde antiklimax. Lyckliga slut fungerar inte ens i Hollywoodfilmer.

nitedrive 2008-05-23 18:13
Viktor Zolotarjev är en trött man på nära fyrtio år som får jobb som dödsruneförfattare på en tidning i Kiev.Hans romanprojekt går inget vidare och flickvännen har dumpat honom,så han tycker att det är bättre att skriva något som faktiskt kommer i tryck än inget alls.Dessutom får han ganska bra betalt,det är bara det att föremålen för orbituarierna fortfarande lever.

Hans enda sällskap i den trista lägenheten är en tam pingvin,Misja,som han tagit hand om när djurparken i staden lade ner sin pingvinhägnad.Misja är deprimerad och har hjärtfel,men på något sätt lyckas det udda paret hålla varandra vid liv.Viktor gör sitt yttersta för att pingvinen ska må bra trots att den är långt från sin naturliga omgivning.Han serverar den fryst fisk och badar den i iskallt vatten i sitt badkar.

Men snart verkar Viktors ensamhet ta slut,människor ramlar in i hans liv,en liten nyfiken flicka vid namn Sonja lämnas hos honom av sin far,en bekant på flykt och sin egen roll i det hela har han inte ens börjat att förstå.Han anställer en barnflicka som snabbt finner sig tillrätta i Viktors liv och börjar arrangera ett slags familjeliv i Viktors lilla lägenhet.

Pingvinens hälsa blir sämre och på något sätt måste han försöka hitta vård åt den,men hur ska man göra det när knappt människor får den sjukvård de behöver?
Döden och Pingvinen är en surrealistisk skildring av en korrupt före detta Sovjetrepublik,Ukraina.Bokens lättlästa språk känns befriande när handlingen är så trasslig och surreell som den är.
Den saknar inte varken humor eller svärta,men kräver ändå uthållighet.