En sorts kärlek

Originaltitel: Komt een vrouw bij de doktor
Författare: Ray Kluun
Utgivningsår: 2007
ISBN: 9789170015670

Ray Kluun skrev En sorts kärlek när hans fru dog i cancer. Kvar lämnade hon honom och deras lilla dotter, ensamma. Det är en skoningslöst självutlämnande roman och det är lika bra att varna för det på en gång, det är en av de sorgligaste böcker som skrivits.

En sorts kärlek är en omtumlande roman om Sten och Carmen, det till synes perfekta storstadsparet som vräks omkull av beskedet att hon har cancer. Naket och osentimentalt skildrar Ray Kluun ett kärleksförhållande och en livshotande sjukdom.

Ärligare än så här kan det inte berättas. Hur han- den notoriskt otrogne monofoben, festprissen och fotbollsfanatikern- plötsligt tvingas att älska, på riktigt, i praktiken och in i döden. Men hur ser äkta kärlek ut? Hur ska en make vara?

En sorts kärlek ställer alla begrepp på ända, vi vet egentligen ingenting om vad som är rätt och fel. Bara att det är så oändligt sorgligt när den man älskar måste dö.
Medelbetyg: 4,12 (17 röster)
Bok recensioner av En sorts kärlek :
2007-06-16 11:28
Vilken bok! Mamma mia! Boken är som ett slag i ansikte och i magen, den är stark och gripande och hemsk och vacker. Ta två dagar ledigt, läs, förfäras och gråt.
2008-02-24 09:07
En härligt gripande bok som fick mig ömsom skratt och ömsom gråta floder. Han är ju med klassiska hollywoodmätstocken en riktigt praktasle, men när jag läste boken upplevde jag han som en levande, kärleksfull människa med sina brister. Kärleken är inte så tillrättlagd som romantisksa böcker vill få oss att tro...
2008-04-19 10:26
den här boken är riktigt hemsk, och sorlig som bara den! Mycket värd att läsa!
2008-04-29 09:03
Jag grät floder när jag läste slutet på denna bok. Rekommenderas.
2008-04-29 19:09
En otroligt sorglig bok. Jag grät mig i genom alla sidor. En bok alla borde läsa.
2008-07-28 15:10
En av de sorligaste böcker som jag läst. Den är stark, gripande, vacker, hemsk, modig,... Den glömmer man inte. Stilistiska brister? Ja visst, men rent mänskligt har jag inga invändningar.
2008-12-10 12:55
Oj, vad jag grät på slutet! En bok som berör en på det sättet måste få en femma i betyg! Tårarna bara flödade.

Vi får följa hur Sten upplever livet när hans fru Carmen drabbas av obotlig cancer.

Sten är en sexmissbrukare av värsta sort. Han behöver definitivt hjälp. Han behandlar sin fru och sina vänner som skit. Alla får ljuga för honom. Men alla vet. Säkert Carmen också - och då inte bara de gånger hon kommer på honom.

Jag kan faktiskt förstå om Sten bara hade hållit sig till en fast älskarinna - han behövde det för att klara av vardagen. Men att sätta på allt och alla och svika sin fru på det sättet som han gör - det är definitivt inte försvarbart. Och vilka gemensamma vänner Sten och Carmen har sen - vänner som ligger med Sten och som sen glatt umgås med Carmen. Nä, fy f*n!

Carmen är TACKSAM över att Sten följer med på cellgiftsbehandling. Men hallå!

Inget - jag säger INGET - av det Sten gör när han ställer upp för Carmen kompenserar på något sätt den svikande bock han är.
2008-12-29 11:25
4,5.

Underhållande. Gripande. Otroligt sorglig. Jättejättebra.
2009-06-03 20:01
Oj, så bra den är. Jag läste den på några dagar och grät floder på slutet. Rekommenderas!!!!
2009-07-21 13:05
En bok som gör mig arg

En sorts kärlek är författaren Ray Kluuns självbiografiska bok om tiden då hans fru drabbas av bröstcancer.

I boken heter huvudpersonerna Carmen och Sten, de är bosatta i Amsterdam och är framgångsrika på alla sätt. De har även en liten dotter. Deras liv slås i spillror då Carmen får veta att hon har bröstcancer. Medan hon kämpar mot sin sjukdom är Sten antingen ute med sina vänner eller notoriskt otrogen.

Visst är det en ärlig och självutlämnande bok. Men det känns som att författaren Ray Kluun begår två riktigt motbjudande handlingar, för det första som han behandlar sin fru då hon lider av en dödlig sjukdom och för det andra att han efter hennes död tjänar pengar på att bekänna detaljer om sitt vidriga beteende.

Som om detta inte vore nog har han skrivit en uppföljare till En sorts kärlek, som heter Änklingen. I denna som också ska vara verklighetsbaserad beskriver han hur han är inkapabel att ta hand om sin dotter efter fruns död. Hur han lämnar henne hos vänner för att fokusera på ett liv fyllt av fest och kvinnor. Snacka om att bara begå misstag efter misstag och sedan skriva ner dem och tjäna pengar på dem.

Gör dig själv en tjänst och välj en annan bok!
// wwwordblogg.xpedition.nu
2009-12-07 11:03
"En sorts kärlek"handlar ett ungt framgångsrikt par. Mannen Sten är notoriskt otrogen och beskriver sig själv som sexmissbrukare. Trots detta har han ingått äktenskap med en kvinna han påstår sig respektera och tillsammans har de en söt treårig dotter. Sexmissbruket är inte helt okänt för hans hustru, men hon accepterar det inte och därför söker Sten hålla sina affärer hemliga med större och mindre framgång. Även parets vänner känner till Stens missbruk och håller honom om ryggen, till hänsyn för Carmen men också för att slippa berätta om sina egna snedsteg.

Trots Stens sexsmissbruk förenas paret i en ömsesidig tro på kärleken och på sin framtid. Parets verklighet kracklerar när Carmen upptäcker en knöl i bröstet som visar sig vara en ovanligt elakartad cancer. Parets vardag byts mot ständiga sjukhusbesök, omfattande behandlingar som snart undergräver både Carmens identitet som kvinnlighet. Sten har stora problem att acceptera att hans hustru är sjuk och fortsätter leva sitt liv på samma sätt som tidigare, vilket betyder att han försvinner från Carmens sida för påhittade arbetsuppdrag och festnätter med sina vänner.

Efter cancerbeskedet påverkar Stens prioriteringar Carmen på ett nytt sätt. Och situationen förvärras ytterligare av att Sten i brist på sex och uppskattning i hemmet förälskar sig i en annan kvinna. Nu handlar det inte längre om sexmissbruk utan om känslomässig otrohet. Sten och Rose blir huvudlöst förälskade och försöker förgäves hålla sig ifrån varandra. Samtidigt sprider sig cancern och Carmen blir allt mer beroende av sin man och hans välvilja. Hon tvingas sluta jobba och snart beror hela hennes och dotterns existens på att Sten försörjer dem och tar hand om dem praktiskt. Carmen som känner sig låst i förhållandet protesterar mot Stens sena utekvällar men tvingas till sist se sig slagen. Hon har en stödgrupp där andra kvinnor som lider av cancer samlas och tröstar varandra. I denna grupp har kvinnorna otur med sina män. Männen överger dem och låter dem gå på behandlingarna själva. I ljuset av dessa erfarenheter kan Carmen jämföra sin mans engagemang och finna honom mycket engagerad. Sten följer med på behandlingarna och är ett stöd så länge inget inkräktar på hans utekvällar.

Carmen har att välja mellan att skilja sig från sin man och förlora vårdnaden över sin dotter (eftersom hon praktiskt inte kan ta hand om henne), dö ensam eller acceptera situationen och ta kontroll över den. Men för att göra detta måste hon införliva Stens otrohet i den verklighet hon lever i. Och det är precis vad som händer. När bröstoperationen gör henne ointakt sjunker hennes värde i ögonen på en man som värderar sex högt. När hon inte kan bryta sin mans destruktiva mönster, gör hon missbruket till sitt eget. Hon införlivar älskarinnan i parets snara framtid och intygar sin dotter att hon kommer få en ny, lika bra mamma. Vidare börjar hon planera sin egen död, vilket hon kan, eftersom hon bor i Holland där dödshjälp är tillåtet.

Vad som följer är en fullständig orgie i livsbejakelse. Carmen bjuder sin familj och sina vänner på en veckolång vaka där vännerna får möjlighet att ta adjö av sin vän live. Vännerna stänger in sig med Carmen och kommer ut lyckliga och rödgråtna. I dödsvåndorna är Carmen en kämpe och ett oerhört föredöme. In i döden inspirerar hon sin familj med sin stolta hållning och sitt mod.

I media har boken beskrivits ömsomt som en ärlig och skoningslöst självutlämnande roman och ömsom som det sorgligaste som kommit ut mellan två pärmar. Men för mig är denna bok bara en orgie i hyckleri och självgodhet. Jag vill hävda att detta är så långt från en "hylning till livet" som man kan komma. Tvärtom är detta en berättelse om förnekelse och förintelse. "En sorts kärlek" borde heta "En sorts kåthet" för om man utgår från vad författaren helst pratar om, så är det detaljerade beskrivningar av otrohet. Tydligen är denna roman en självbiografisk bok och jag skulle vilja ifrågasätta tolkningen av skeendet som Sten alias Ray, gör. Förgylld skit skulle jag vilja kalla det här fuskverket. Författaren etablerar sin rätt att tolka situationen men läser man mellan raderna framgår en ganska gräslig historia om maktmissbruk och egoism. Och jag tycker mig kunna belägga denna uppfattning med tanke på författarens uppföljare till denna bok, "Änklingen" som handlar om Stens fortsatta destruktiva leverne och om sin ignorans av dotterns behov. I ljuset av denna "självutlämnande" smörja blir de livsbejakande insikter som Carmens död leder till, falska och oempatiska.

Enligt mig är sexmissbruket som Sten lider av fullt jämförbart med alkoholmissbruk. Det är en sjukdom och den drabbade personen kan inte helt klandras för sitt beteende. Dock betyder detta inte att otrohet är rätt, men möjligen kan en dylik syn ge öppningar för förändring. Dock uppfattar jag känslomässig otrohet som något helt annat. Fram till det ögonblick som Rose kommer in i Stens liv handlar sexmissbruket enbart om sexmissbruk. Men därefter blir det annorlunda. För mig är äktenskapet bindande, både juridiskt och känslomässigt. Det finns ingen tvekan hur äktenskapet formuleras. Trohet ingår i paketet. Och att ingå äktenskap är i de allra flesta fall ett frivilligt val - i Stens fall är det definitivt så. Därför ser jag inte med blida ögon på "sexmissbruket" som är ett svek också om Carmen inte hade blivit sjuk. Men känslomässig otrohet är ett fördjupande svek, och i Stens fall ett utnyttjande av Carmens beroendeställning.

Ett par frågeställningar som kom till mig medan jag sträckläste boken, var:
1. Hade situationen uppfattats annorlunda om det hade varit Sten som låg döende i cancer och Carmen den om knullade sig igenom hela parets umgängeskrets? Är det en skillnad på manlig och kvinnlig otrohet?
2. Är "En sorts kärlek" en ärlig och uppriktig berättelse bara för att författaren beskriver sina utsvävningar och frossar i detaljer?
3. Blir Stens agerande som stöd under processen mer betydelsefullt för att andra män inte agerar på samma empatiska sätt - även om man kan tycka att dylikt engagemang borde vara självklart?
4. Hur ser Stens kvinnosyn egentligen ut? Ser han kvinnor enbart som objekt och som föremål för sin egen åtrå? Kommer han behandla Rose på samma sätt?
5. Om vi jämför sexmissbruk med alkolism säger Sten egentligen att han inte kommer upphöra med att "dricka" oavsett vilka konsekvenser detta får för hans dotter. Han säger också att dottern kommer få leva med honom och den potentiella flaskan i framtiden.

För att läka ett själsligt sår behövs förlåtelse. Men för att få förlåtelse måste ursäkten vara uppriktigt menad och innebära att personen i fråga inte kommer fortsätta skada sin partner på samma sätt. Uppriktigt sagt är denna bok, speciellt i ljuset av uppföljaren, ett enda stort hyckleri. Och även om jag inte recenserar bara den etiska ideen bakom en bok, så har den stor betydelse. Rent litterärt är "En sorts kärlek" bra skriven. Författaren har förmåga att beröra läsaren och berättelsen flyter smidigt utan några fnurror. Men trots detta kan jag inte på några villkor påstå att denna bok är bra. Så den får en etta i betyg och jag tror att jag förklarat rätt övertydligt varför.
2010-08-29 11:02
Bland de finaste och hemskaste böcker jag läst.
2012-08-14 21:43
En otroligt bra skildring av en aktiv sexmissbrukare driven av sin egen besatthet och beroende av sex och kärlek.Och substanser,att just Carmen var gift med honom kanske var en tragedi och att behöva att dö i en sådan sjukdom så ung med den mannen vid sin sida.Han borde ha sökt hjälp för länge sedan om han nu ville vara en äkta kärlek för sin kvinna.Jag tycker det är en sann och insiktsfull skildring av hur en missbrukare fungerar men absolut ingen kärlekshistoria att tala om anser jag utan moraliska aspekter.Bara av medlidande för Carmen.
2016-08-21 21:40
En bok som ger mig blandade känslor. När jag nu i efterhand läser att boken är självbiografisk blir jag förvånad. En högst perfekt fru, en egoistisk make som är ständigt otrogen mot denna perfekta fru och en dödlig sjukdom som beskrivs på ett sätt som gör att det trots allt inte känns så hemskt. Jag brukar vara ganska blödig, men inte en enda gång fäller jag en tår i denna egentligen så fruktansvärda historia som till råga på allt har ett litet barn med i bilden också. Hur som helst ger jag boken en trea för dess underhållningsvärde, den blir aldrig tråkig att läsa.
2021-05-01 18:45
På omslaget står det: 'En av de ärligaste och sorgligaste böcker som har skrivits.' Det stämmer nog. Detta är en rak och gripande historia.

Storstadspar som har allt får se tillvaron rasa när kvinnan drabbas av cancer. Att få uppleva denna tragedi ur mannens perspektiv väcker en mängd känslor. Man blir förskräckt, förbannad, ledsen och tagen. Under alla omständigheter en berättelse som berör.

"

Skriv egen bokrecension till En sorts kärlek