Jungfruns älskare

Författare: Philippa Gregory
Genre: Historisk Roman
Ämnesord: religion, historia, kärlek
Utgivningsår: 2005
ISBN: 9171301437

1558 ringer kyrkklockorna för att tillkännage att Elizabeth I är Englands nya drottning. Hon har överlevt oräkneliga intriger i sitt unga liv och äntligen är tronen hennes. Men hon har ärvt ett sargat och fattigt kungadöme, slitet av motsättningar och hotat av många fiender. Vid hennes sida finns adelsmannen Robert Dudley. Hans far blev avrättad för förräderi och själv satt han länge fängslad i Towern - nu är han fylld av revanschlusta och äregirighet. Om han kan bli den vackra drottningens förtrogne är hans lycka gjord.

Han och Elizabeth rör sig snart i en förförelsedans som hovet iakttar med oblida blickar: Robert Dudley är gift och omöjlig som kunglig gemål. Robert och Amy gifte sig av kärlek, men äktenskapet är inte lyckligt. Robert längtar efter makt och i drottningen har han funnit sin like. Medan passionen mellan honom och Elizabeth växer drömmer Robert om skilsmässa och om att bli Englands kung. Men han vet att Amy aldrig kommer att släppa honom fri ...
Medelbetyg: 3,5 (4 röster)
Bok recensioner av Jungfruns älskare :
2007-06-15 18:57
Den tredje delen om historiskt intessanta kvinnor.
En väldigt bra bok om hur en drottning aldrig kunde leva som vanligt folk.
2007-08-30 11:16
Omslaget var så vackert att jag läste boken, och var ändå nyfiken, då den var Gregorys nyaste. Den var spännande då och då, men var så full av romantiskt nonsens att man blir trött på det. Som om det inte skulle ha funnits annat än romantik och passion under 1500-talet. En historia som skulle ha kunnat skrivas mycket bättre.
2007-08-31 11:33
(The virgin’s lover, 2004) Den engelska titeln säger mer. En historisk roman som täcker tiden 1558-1560. Platsen är Elizabeth Is(1533-1603) hov i England. Huvudperson vid sidan om Elizabeth är Robert Dudley(1532-1588). Elizabeth blir drottning och barndomsvännen Robert kallas till hovet. ”Sweet Robin” blir gunstling vid hovet och hoppas bli gift med drottningen. Men han var ju redan gift! Detta är den spännande intrigen i boken och den är faktiskt sann. Gregory är fil.doktor i historia och vi kan lita på att hon är påläst och trogen sanningen. I den engelska utgåvan finns ett efterord och en lång lista på bokreferenser. Tudortiden är så spännande och underhållande. Intresserade av hovlivet och historien under denna tid ska absolut läsa boken och inte missa BBCserien. Bredvid hennes dödsbädd fann man ett brev från Robert. ”His last letter” hade hon noterat på det. Robin hade då varit död i femton år.
2009-05-13 11:09
Detta är den andra boken som jag har läst av Philippa Gregory och jag kommer helt klart att läsa de andra. Det är fascinerande att glömma bort sig i en historisk roman där alla sedan länge döda personligheter blir levande igen. En annan sak som jag tyckte var jätte intressant är att Elizabeth har redan skildrats i så många böcker och filmer, oftas som en hård, stor och kallsinig drottning men aldrig som en kvinna som har älskat och varit förälskad.
2010-01-07 14:09
Tråkigare än de två tidigare böckerna i serien. Den här orkade jag inte läsa ut.

"