Frukta ingenting

Författare: Dean Koontz
Ämnesord: spänning
Utgivningsår: 2000
ISBN: 9789171338167

Christopher Snow i Frukta ingenting skiljer sig från alla som man överhuvudtaget har mött. Han har nämligen en mycket sällsynt genetisk rubbning som han delar med endast ett tusental andra amerikaner. Den störning han lider av gör honom farligt sårbar för ljus.

Hans liv upptas av de extraordinära åtgärder som man måste vidta om man vill försonas med mörkret. Han är bekant med natten som ingen annan någonsin kommer att bli – med det mystiska, med nattens skönhet, de många farorna och de kusliga sammetslena rytmerna – ty det är bara på natten han är fri.

Än en gång har Koontz hämtat inspiration från många olika genrer. Han har skapat en historia som är en thriller, ett mysterium, ett äventyr, en sedelärande berättelse och en roman om vänskap. I allt en bok som länge kommer att sätta spår hos läsaren.

Medelbetyg: 3,12 (8 röster)
Bok recensioner av Frukta ingenting :
2006-06-19 18:10
"Frukta ingenting" handlar om en kille i 25-årsåldern som heter Christopher Snow. Chris liv har sedan han föddes styrts av xeroderma pigmentosum, en mycket sällsynt genetisk förändring som gör ögon och hud extremt överkänsliga för solljus. Så Chris är vaken om nätterna och även då måste han skydda sig med solkrämer och solglasögon för att hans celler inte ska skadas. Men trots sitt handikapp försöker han leva som vanligt, så gott det nu går, och med hjälp av sina vänner lyckas han.

Boken börjar med att Chris är på väg till sin fars dödsbädd. Fadern har varit sjuk i många år och nu har striden lidit mot sitt slut. Och det är i och med faderns död som en rad olika händelser börjar ske. Han råkar upptäcka att hans far förts bort från det krematoriet där han skulle brännas och en annan man, en mördad liftare, tagit faderns plats. Chris förstår att han sett något han inte var avsedd att se och inser att något mycket konstigt är i görningen. Varför behöver de faderns kropp? Och vart har de fört honom? Under två nätter sker saker som kommer att ändra på mycket i Chris liv. Spåren leder till den officiellt nedlagda militärbasen Fort Wyvern där Chris mamma ägnade sig åt genforskning som hon hoppades kunde lösa problemet med Chris sjukdom.

"Frukta ingenting" är en ganska bra bok, men inte i klass med det Dean Koontz brukar skriva. Den är lite långdragen då och då och inte så engagerande. Boken utspelar sig under enbart två nätter - nätter då allt till synes kan hända. En svag trea.
2007-01-12 20:53
standard-Koontz, spännande, lite väl abrupt slut.
2009-01-17 20:05
Jag tyckte boken var löjlig. Knappast skrämmande med en flock apor. Han var nog inspirerad av Hitchcock´s "Fåglarna".
2010-03-06 23:38
För en gångs skull lyckas Koontz faktiskt få till en hyfsat intressant thriller. Christopher Snow är väl kanske inte en outsider att hänföras över men han rymmer ändå lite mer substans än vad Koontz obligatoriska pappersfigurer brukar göra. Birollerna är inte heller helt vedervärdiga. Hunden Orson är ett riktigt trevligt inslag. Sen tycker jag att romanen ( trots att den slutliga konfrontationen där Apornas planet möter Evil Dead tyvärr blir lite av ett antiklimax) fångar en melankolisk domedagstämning som får staden Moonlight bay att framstå som en mystisk, kuslig och sårbar plats. Det är bra. Bra jobbat Dean.
2010-07-01 18:19
Det bästa med den här boken är huvudkaraktärerna, som skildras på ett varmt och trevligt sätt. Men historien ger jag inte mycket för. Jag är inte mycket för science fiction nuförtiden, det var mer när man var tonåring. Det är så mycket som verkar ologiskt och det känns inte ens lönt att försöka bena ut det. Det verkar som om han försökt att täcka för de värsta luckorna allt eftersom han skrivit istället för att ha historien klar från början. Nej, det finns bättre böcker att välja av Koontz.

"

Skriv egen bokrecension till Frukta ingenting