Midsommarvals

Författare: Viveca Lärn
Ämnesord: humor, kärlek
ISBN: 9189469011

Under en solig och saltstänkt försommarvecka hinner tillvaron för såväl badgäster som ortsbor i det lilla västkustsamhället Saltön förändras på de mest oförutsedda sätt. Här möter vi bland många andra den unga änkan Sara som bytt miljö för att glömma men som inte får vara ifred för uppvaktande kavaljerer; direktör Månsson som färgar håret var femte vecka; hans blonda flickhustru Kristina som bockar av varje avklarad dag av äktenskapet och tjocka Emily som en dag lämnar hem och man, gömmer bilen i ett hallonsnår och inleder en passionerad kärlekshistoria med den cykelsemestrande adjunkten Ragnar. Midsommarvals är en myllrande, mustig sommarsaga, full av färgstarka karaktärer och fartfyllda förvecklingar.
Medelbetyg: 3,57 (7 röster)
Bok recensioner av Midsommarvals :
2006-01-06 19:28
Är det ngn som har missat Lärns serie om Saltön så måste ni absolut läsa dessa böcker NU: De är så otroligt bra. Så mysiga och underhållande. Man kan inte sluta le när man läser!!
2006-07-04 09:39
Den här boken är förlagan till tv-serien Saltön. Den är mysig på ett småputtrigt sätt men den lämnar inga djupa avtryck i hjärta och själen.
2006-12-05 15:08
Jag tycker det här är en riktigt mysig bok! Man får lära känna många olika personer och det är lätt att se miljön och människorna när man läser. Jag kommer definitvit att läsa de övriga böckerna om Saltön.
2008-01-09 21:36
Bara så trivsam.
2009-06-05 17:32
Midsommarvals är Viveca Lärns första roman om personerna i det lilla västkustsamhället Saltön. Den första säsongen av tv-serien Saltön baseras på denna roman samt bok nummer två i serien – Hummerfesten.

Midsommarvals utspelas på det soliga och gemytliga Saltön under midsommarveckan. Till Saltön kommer den unga änkan Sara för att börja ett nytt liv. Hon blir inneboende hos Johanna, men lär snart känna den mystiske biodlaren MacFie som hon inleder ett förhållande med. Johanna lever ensam med sin son Magnus. När Magnus förälskar sig i bibliotekarien Hans-Jörgen och åker ut i världen med honom, börjar även Johanna se sig om efter en partner. Karl-Erik Månsson är Saltöns starke man och chef för konservfabriken. Han är gift med den unga Kristina som bara räknar dagarna till Månssons bortgång då hon kan få ärva honom. På ön finns även den dystre tobakshandlaren Blomgren och hans tjocka fru Emily som gör uppror och lämnar sin man för att starta ett nytt liv. Hon bosätter sig i skogen och träffar snart den charmerande Ragnar, en cyklande lärare från Kalmar. Intrigerna är många när midsommarafton annalkas…

Ett ord som enligt mig beskriver Midsommarvals på ett väldigt bra sätt är – trivsamt. Man blir på något sätt glad när man läser boken och får sig några goda skratt här och var. Den är lättsamt skriven och lätt att ta till sig och tycka om. Miljöbeskrivningarna är riktigt bra och man får verkligen en längtan till sommaren och varma sommardagar. Sen persongalleriet är också väldigt bra utformat. Det finns verkligen många spännande, udda och sköna karaktärer på Saltön. Egentligen är detta inte den genre av böcker som jag vanligtvis läser, men jag gillar Viveca Lärns sätt att skriva och berättelsen blir intressant även fast det egentligen inte händer så mycket. Fast egentligen händer det ju en hel del – vardagsdramatik ska inte underskattas!
2023-05-26 11:55
Godkänd, men absolut inte mer.
Det är riktigt fascinerande för mig att läsa boken som är så mycket sämre än tv-versionen. Intrigen är förvisso sig lik men karaktärerna känns för det mesta så platta och ointressanta i den första boken.
Ska tilläggas att jag älskar tv-serien! Jag har sett om säsong 1-3 många gånger på dvd under åren lopp.
Säsong 4 gav mig däremot inte mycket.
Slutbetyg, en svag 3:a!