Utgivningsår: 2003
ISBN: 9151842653

Spänning:  8
Romantik:  6
Lärorik:  6
Sorglig:  3

Rik, vacker och uttråkad... Rianne de Zoete, bortskämd överklassflicka uppvuxen i Sydafrika, är föga imponerad av omgivningen på den engelska internatskolan. De tre flickor hon tvingas dela rum med tycker å andra sidan att nykomlingen är en överlägsen, arrogant snobb. Det finns fler som har svårt för Rianne. Som den populäre Riitho Modise, elev på pojkskolan, vilken har all anledning att ogilla henne. Hans far är politisk fånge i Sydafrika, där de Zoete-släkten med sina miljoner har makt och inflytande, inte minst över raspolitiken. Födda i samma land kommer de ändå från skilda världar. Mellan de fyra flickorna växer dock en stark vänskap fram och de fortsätter att hålla ihop. Efter studierna hamnar Rianne i modellyrket. Den ambitiösa och vänfasta Gabby söker sig till studier i Oxford. Nathalie startar en framgångsrik affärsverksamhet och Charmaine, flirtig och full av liv, låter sig förvillas av Los Angeles flödande sol och snygga män men hamnar snart i en destruktiv virvel av droger och sex. Så en dag stöter Rianne på en bekant från förr, ett ansikte hon aldrig helt kunnat glömma. Det slumpartade mötet blir början till en intensiv förälskelse som förändrar hela hennes tillvaro och skakar om alla hennes värderingar. Tiderna är på väg att förändras. För Rianne och hennes vänner kommer ingenting att riktigt vara detsamma igen.

Rianna stirrade tillbaka. Vem fan trodde hon att hon var? Själv kände hon sig chockad. Det hade aldrig fallit henne in att det skulle kunna finnas svarta eller ens indiska elever på internatskolan i England, men när hon såg sig omkring i aulan upptäckte hon ganska många. Rianna hade aldrig mött några svarta eller indier annat än som tjänstefolk.

Medelbetyg: 3,6 (5 röster)

Bok recensioner av Lycksökare :

Geun_yeong 2005-09-21 11:11
Den här boken hade kunnat bli så mycket bättre. Men nu kändes det tyvärr som att femton år snabbspolades fram, och jag hann aldrig riktigt komma in i sakerna som hände. Obehagligt patetisk började boken bli efter halva, och mot slutet blev det nästan olidligt.

Suss 2007-02-08 12:04
Jag tyckte boken var fantastiskt fängslande. Underbara personbeskrivningar och karaktärerna i boken kändes levande - som ens egna vänner. Jag håller inte alls med om att den känns banal - tvärtom upplevde jag den som rapp och smart. Vänskapsbanden mellan de fyra tjejerna och hur de utvecklas under åren beskrivs levande. När jag läst ut boken kände jag en saknad efter personerna och miljöerna. Jag kan varmt rekommendera denna bok och jag avundas alla som har historien framför sig. Garanterat många mysiga lästimmar.

verran 2008-02-20 19:33
En mysig bok om vänskap där man får följa fyra tjejer genom tonåren och till 30 års åldern. Boken har högt tempo och det händer mycket. Tjejerna utvecklas åt väldigt olika håll men behåller ändå vänskapen till varandra. Kan dock stundvis kännas lite överdriven...

bonadea 2009-02-17 18:16
En underbar bok som jag inte har kunnat lägga ifrån mig. Boken handlar först och främs om vänskap mellan fyra kvinnor som träffas under skoltid och vi får följa det upp till vuxenlivet med allt vad livet innebär, de väljer alla väldigt olika vägar i livet. Det kanske inte låter som någon unik historia men i boken får vi träffa mycket starka och intressanta personer, och tjejernas liv är inte förutsägbar och det är inte boken heler. Den här boken har verkligen allt passion, vänskap, spänning, tragedier och lyx. Jag känner redan saknad över att historien är över för min del.

Skriv egen bokrecension till Lycksökare