Utgivningsår: 1958
ISBN: 9789129687439

Mumintrollet vaknar ur sitt ide i januari och kan inte somna om. Han är det första troll som någonsin har fått uppleva den främmande iskalla värld som kallas vinter.

Vad är det för en sång, frågade mumintrollet.
Det är en sång om mig själv, svarade någon ur gropen. En sång om Too-ticki som har byggt en snölykta, men refrängen handlar om helt andra saker.
Jag förstår, sa mumintrollet och satte sig i snön.
Det gör du inte, sa Too-ticki vänligt och stack upp så mycket att hon visade sin röd- och vitrandiga tröja. För refrängen handlar just om sånt som man inte förstår. Just nu tänker jag på norrsken. Man vet inte om det finns eller bara syns. Allting är mycket osäkert, och det är just det som lugnar mig.

Nedskrivet av Salamis

Medelbetyg: 4,65 (20 röster)
Bok recensioner av Trollvinter :
2005-06-05 17:19
Trollvinter, tystnaden lägger sig över mumindalen som ett mörkt täcke, och kylan rister blå i midvinter natten. I det varma, trygga muminhuset ligger familjen i idé med granbarr i magarna. Plötsligt vaknar Mumintrollet upp i en ny värld. En värld som är skrämmande och kall, Mårrans värld. Här finns ingen som förstår Mumintrollets längtan efter solen och värmen. Alla märkliga nattedjur smyger fram och inget är som det brukade vara. Men man kan vänja sig också vid denna kalla värld och få nya vänner att uppleva äventyr med.

Trollvinter är nog min favorit av muminböckerna. Den är den minst otäcka av dem...*ler*. Tove Jansson målar fram en svidande kall bild av midvintern och dess blåaktiga kyla. Hennes språk är enormt vackert! Jag skulle kalla denna bok poetisk och ändå är den mättad av verklighetens alla nyanser. Jag ser inte Muminböckerna som en barnbokssamling. Själv tycker jag de handlar om döden mer än något annat, döden och ensamheten. De skrämde mig när jag var liten och de skrämmer mig nu.
2005-12-14 17:52
Trollvintern är säkert en av Tove Janssons bästa böcker. Den handlar om när Mumintrollet vaknar upp ur sitt vinteride mitt i vintern, och upptäcker att hans värld är alldeles annorlunda. På temaplanet handlar det om anpassning till nya förhållanden och accepterande av dem, vilket ju är något ganska typiskt för Tove Jansson. "Man får ta det som det kommer", som det sägs i en av hennes noveller. Helt klart Tove Janssons attityd, och en bra attityd är det också.

Stämningen i boker är också väldigt Tove Janssonaktig. Mysig och trygg trots förändringar och lurande faror och störande element. Allt ordnar sej till slut. Jag skulle kalla Trollvinern en riktig mysbok, som man bör ta fram en mörk vinterkväll. Vintern framställs som något trevligt och underbart, en tid då man sitter tillsammans runt kakelungnen. Och alldeles rätt är det också. Själv älskar jag verkligen vintern. Tove Jansson får vintern att kännas som något förtrollat och magikt... Nu längtar jag så till vintern..., och i år tycks den bli sen... Om man bara kunde gå ut o skida nu, och ta på sej varma käder och ha det skönt! Och mörker är också trevligt, mysigt på något sätt.
2006-06-22 22:07
Om du bara ska läsa en muminbok (men varför begränsa sig så?) så ska du läsa den här! Den är en bra introduktion till mumindalen, sen kan man ta de djupare och sorgligare böckerna. Tove Jansson-stämningen är stark. Boken är mysig och rolig. Bästa är (förstås) Lilla My. Och illustrationerna är fantastiska!
2007-03-07 23:01
Mysig och varm fast den utspelar sig mitt i vintern.
2007-03-13 11:03

Trollvinter är den sjätte boken om mumintrollen. Mumintrollet vaknar upp mitt under vintern och känner sig ensam. Han ger sig ut och möter Too-ticki som vet en hel del om vintern.
Snusmumriken är inte med...
2007-03-16 15:19
I "Trollvinter" dyker Too-Ticki upp för första gången i bokserien om Mumindalen. Hon sägs ha stora likheter med Tuulikki Pietilä, som Tove Jansson levde tillsammans med en stor del av sitt liv. Förutom Too-Ticki är det bara Muminmamman av alla gestalter, som har sina tydliga förebilder i verkligheten. Tove har dock sagt någon gång att när hon var liten, så var hon ganska lik Lilla My i sitt kynne och temperament.
Too-Ticki är min idol i muminvärlden. Hon är precis så där cool som jag själv skulle vilja vara, nästan som Clint Eastwood i hans Vilda Westernfilmer, fast betydligt sundare tycker jag. Att Too-Ticki gör sin entré just här, beror på att Tove nyligen träffat Tuulikki, då hon började skriva den här boken.

Som vanligt när det gäller Tove Jansson, så är "Trollvinter" en bok som med fördel kan läsas av både gammal och ung - eller varför inte som högläsning tillsammans.
2007-06-21 12:27
Man blir varm i hela kroppen av denna underbara saga. Ska läsas på vintern med en kopp varm choklad.

/Kajs, 14
2007-07-06 17:03
Fantastisk och mjuk.
2007-09-09 19:50
tänk att få läsa den... jag har läst några av recensionerna och den verkar underbar...

//m
2008-11-27 21:50
Så mysig!
2009-12-04 22:56
Till Kattis: Jag såg en gång ett teveprogram om Tove och Tuulikki. Sistnämnda var verklige lik Tooticki: samma hår, kläder och ansikte, tillockmed mössan var den samma. Den kända finska teaterchefen Viveca Bandler förekommer som Vifslan och Tove själv som Tofslan i andra Muminböcker.
Trollvinter är klart trevlig med den där kusliga stämningen som bara sommarmiljöer kan ha på vintern.
Ps. En annan som också hade folk i sin omgivning som figurer i sina sagor var Gösta Knutsson i Pelle Svanslösböckerna. Det finns säkertt fler exempel.
2012-07-11 12:42
det här är verkligen en bra bok. passar utmärkt att läsa för barnen en kulen kväll i sängen =)
2020-07-24 22:14
En del varelser är så blyga att de inte vågar träda fram förrän alla som annars nästan alltid märks dragit sig undan. Det är några av dessa som Mumintrollet möter när han av en händelse råkar vakna ur sitt vinteride långt före de andra. Och där jag i min tur måste beundra den av dessa han mötte först, åtminstone det främmande språk den talar. Skulle vara bra intressant att veta vad till exempel snadaff umuh betyder, om det är en ordlek på något utländskt ord eller om Tove bara hittat på det. Det här är en berättelse där författaren inte bara vänder sig till det barn som upptäckt Muminvärlden och älskar dess invånare, utan också för den generation som passerat detta stadie och söker en berättelse med både starka personligheter och ett vackert poetiskt språk.
2023-05-16 13:14
Varje årstid har sina figurer. Om vintern när somliga går i ide vågar många av de som hållit sig gömda under sommaren komma fram, även om man ibland bara ser deras ögon. Djuret som bor under diskbänken är ett sådant exempel. Men så finns det också de som vaknar för tidigt och inte kan somna igen. Mumintrollet är ett sådant exempel. Han får en chock när han plötsligt ser den igensnöade dalen. Den version jag nyss läst är en utgåva i större format och där bokens bilder förstärkts med några helt nya. Dessutom i färg. Gör med det boken ännu bättre än vad den redan är.
2023-05-18 11:20
I boken Trollvinter finns ett dolt budskap om att bli oberoende av sina föräldrar och lära sig stå på egna ben. En dag i januari vaknar Mumintrollet ur sitt vinteride och kan inte somna om. Han upptäcker att hela världen är förändrad. Den är begravd i ett täcke av snö. Han försöker väcka sin sovande mamma, men misslyckas. Under diskbänken ser han två ögon. Men den som valt att bo där under vill inte visa sig. Mumintrollet lyckas till slut att ta sig ut ur huset. Utanför badhuset möter han Too-Ticki. Hon är till skillnad från djuret under diskbänken språksam. Det är också hon som förser Mumintrollet med mat under den långa vintern.

En till som vaknat ur sin vintersömn är Lilla My, men till skillnad från Mumintrollet som verkar orolig för vintern upptäcker hon ganska snart att man kan ha roligt med den. Hon lånar Muminmammans fina silverbricka och använder den till att åka på isen med.

Trollvinter är också en bok om döden. En ekorre med vacker svans irrar tanklöst omkring och märker inte att Isfrun är i antågande. Ekorren råkar stirra in i Isfruns ögon och blir med det förstelnad. Mumintrollet och Too-Ticki anordnar en begravning för djuret, medan Lilla My är mer likgiltig till vad som hänt. Hon menar att svansen kan bli till en bra muff åt henne.

När vintern hunnit halvvägs översvämmas Mumindalen av småfolk som alla är utsvultna och frusna. De har hört talas om att det finns en syltkällare i huset där Mumintrollet bor. Allt hade kunnat vara frid och fröjd om inte en hemul plötsligt hade dykt upp. Den här hemulen är varken samlare eller älskare av lag och ordning som de hemuler jag tidigare mött. Den här är mer intresserad av friluftsliv och vill med det att Mumintrollet och de andra ska ut och åka skidor.

Mot slutet av boken kommer ett kraftigt snöväder in. Hemulen söker sig till de ensliga bergen och med det blir det åter frid i huset. Men kanske ändå inte med tanke på att Mumintrollet råkat släppa lös sin förfader. Han har visserligen flyttat in i familjens kakelugn, men har ändå hunnit stöka till i huset en hel del.

Jag gillar boken inte bara för dess många budskap, utan också för att den som annars är skygg och inte vågar visar sig får stort utrymme under berättelsens gång.

"

Skriv egen bokrecension till Trollvinter