Valarnas sång

Författare: Wally Lamb

Den kvicka men sårbara och tilltufsade Dolores Price berättar här sitt 40-åriga livs historia, med all dess lust och vånda. Boken tar sin begynnelse när en tv-apparat 1954 anländer till hennes föräldrahem. Framför den tillbringar Dolores de närmaste åren livnärande sig på potatischips, Pepsi-Cola och allsköns godis. Hon går kraftigt upp i vikt och kommer alltmer att likna en strandad val.

Vi får följa Dolores ansträngningar att förstå sin dåligt fungerande och söndervittrande familj. Hennes ofödda bror kvävdes till döds av sin egen navelsträng; hennes flirtande far byggde en pool till Dolores och simmade sedan ut ur hennes liv; hennes sköra mor skickar kryptiska målningar från sitt sjukrum på ett mentalsjukhus; hennes mormor försöker inplantera hos Dolores den dubbeltydiga katolicism som haft makt över henne under hela hennes inskränkta liv. Lossryckt, övergiven och förlorad anträder Dolores en intensiv, smärtfylld och, ibland, dråplig resa under vilken hon kommer till rätta med sina besvikelser och hjärtesorger.

Valarnas sång är en berättelse med ett starkt och hoppfullt budskap. Den ger inte bara inspiration att acceptera den smärta vi utstår och orsakar, den ger oss även mod att förlåta och att åter älska. Valarnas sång har varit utsedd till månadsbok i Oprah Winfrey Book Club. Originalets titel: She´s Come Undone

Medelbetyg: 3 (2 röster)
Bok recensioner av Valarnas sång :
2003-12-14 13:40
Dolores är en sån där person som jag retade mig något alldeles otroligt på och ibland ville jag nästan slänga boken i golvet, men till slut lär man sig ändå att älska henne trots alla hennes brister, som är många. Det är en vild resa till roman, sex, kärlek, övergrepp, fetma, utanförskap, ensamhet, vänskap osv. Allt finns det plats för i Dolores liv.
2006-07-15 03:03
Håller helt med föregående talare. Höll på att spricka av frustration på Dolores, men allteftersom handlingen rör sig framåt väcks någon form av förståelse. Men för mig kompenserar det inte riktigt.

"