Med skälvande tårar

Författare: Sjón
ISBN: 9150102117

En sanslös, magisk roman om Leo Löwe som flyr Tyskland under andra världskriget och hamnar på Island.

Denna fristående fortsättning på den kritikerrosade romanen Dina ögon såg mig (1997) är en historisk roman, en legend med mytologiska övertoner och en isländsk thriller – allt i en och samma bok. Författaren, Sjón, nominerades till en Oscar för librettot i Lars von Triers film Dancer in the Dark och har skrivit flera texter åt sångerskan Björk.

Det var en gång en bärsärk som var så lynnig att han inte tålde att ha något levande väsen omkring sig. I början nöjde han sig med att ge sig på allt som levde i närheten - det här var i södra Asien - men när han hade dödat allt som han kom åt samlade han ihop sina få ägodelar, en kniptång, stor som en högvuxen ek, och ett hönshus på hjul. Han spände hönshuset efter sig, greppade tången med båda händerna och gav sig iväg på sin långa förstörelseresa. Det kan tyckas märkligt att uslingen hade förskonat de små pullorna som han hade i skjulet. Men det beror på att han fullständigt tappade aptiten av allt mördande. Han kom sig aldrig för att äta upp det som han tagit kål på.
Bok recensioner av Med skälvande tårar :
2005-04-17 22:19
Det här är en bok som det är svårt att värja sig mot. Citatet ovan är bokens begynnelserader och det är på en gång representativt för boken, men ändå inte. Den här boken är nämligen så varierande och så svårgripbar att den är svår att beskriva. Visst finns det, så som citatet ovan ger vid handen inslag av skröna här. Samtidigt är boken en skildring av det isländska samhället och en parodi på all självgod nationalism.

Personligen brukar jag drabbas av allergi när jag läser sådant som kan kallas skröna, men den här boken får mig på fall. Det är helt galet, det är sanslöst, det är ibland mycket roligt. Och det är mycket, mycket originellt. Det hela känns väldigt isländskt, har lever arvet från de gamla sagorna och man känner hur fantasin firar triumfer under de långa mörka vinternätterna.

Ja, hela boken är en fantasins triumf, och även om alla inslag i boken kanske inte känns lika intressanta så kvarstår faktum att det här är stor litteratur, och stor litteratur på ett nytt och spännande sätt.

"

Skriv egen bokrecension till Med skälvande tårar