De ensammas hus

Författare: Anna Matsson
Utgivningsår: 2004
ISBN: 9146202994

Anna Mattssons berättelse är en fristående fortsättning på den mycket uppmärksammade Alexandras rum från 1994. I De ensammas hus har Alexandra hunnit bli sjutton år gammal och Ivan finns fortfarande kvar i familjen. Som en mörk skugga kväver han allt liv, all spontanitet och all glädje i huset. Men det värsta är det som ingen vet: det som Ivan tvingar Alexandra att göra när ingen annan är hemma. Men så berättar Alexandra för Solveig.
De ensammas hus är en smärtsam och gripande skildring om barnets utsatthet och kampen för att ta tillbaka ett eget liv; personlig, allmängiltig och, trots allt, fylld av hopp och obändig livskraft.
Medelbetyg: 2 (1 röster)
Bok recensioner av De ensammas hus :
2005-02-16 16:53
Den här romanen är en fristående fortsättning på boken "Alexandras rum" som kom 1994. Alexandra, bokens huvudperson, har blivit sexuellt utnyttjad av sin styvfar sedan hon var liten. När den här boken börjar har hon hunnit bli 17 år gammal och har äntligen lyckats samla mod för att berätta vad hon varit med om. Den som får ta emot hennes berättelse är skolkuratorn, som genast gör allt hon kan för att hjälpa Alexandra. Styvfadern polisanmäls och ställs inför rätta för brottet han begått, och blir dömd till att genomgå sinnesundersökning. Under tiden kämpar Alexandra med att komma tillbaka till livet. Hon får tillfälligt bo hos Linnea, en vän till kuratorn som Alexandra fäster sig mycket vid. Genom de känslor som Alexandra hyser för Linnea, kan man ana sig till att hon dras till kvinnor, vilket också bekräftas på de sista sidorna av boken. Hennes sexuella läggning är dock aldrig det huvudsakliga syftet med boken. Boken är skriven i jag-form. Jag har inte lyckats ta reda på huruvida den är verklighetsbaserad eller inte, men den känns väldigt äkta och trovärdig. Den är språkmässigt lite jobbig att läsa, på grund av ett lite utsvävande, poetiskt språk, vilket drar ner betyget en aning. Annars är det en gripande, angelägen bok som trots den fasansfulla bakgrunden ändå inger hopp.

[Denna recension har tidigare publicerats på http://www.saffo.se/recensioner.htm ]

"

Skriv egen bokrecension till De ensammas hus