Till låns

Originaltitel: Daybreak
Författare: Belva Plain
Ämnesord: kärlek, spänning, sjukdom, antisemitism, rasism, förväxlade barn
Utgivningsår: 1995
ISBN: 9789132321900

Margaret och Arthur Crawfield får en chock när läkarna talar om att deras döende son inte är deras. När han dör sörjer de djupt samtidigt som de kämpar med vetskapen om att någonstans finns deras biologiske son. De hittar honom som Tom Rice hos Laura och Bud Rice. Kärlek och lojalitet sätts på hårda prov och när stormen slutligen lagt sig har livet förändrats för dem alla.
Bok recensioner av Till låns :
2020-09-26 00:52
Jag har tidigare en aning fördomsfullt bortförklarat Belva Plains författarskap för vad jag antog var banal kärlekslitteratur. Kanske har det enbart haft att göra med omslagen. Men det stämmer inte alls. Nu när jag har läst fyra böcker av henne så kan jag enbart konstatera att hon är/var en mycket skicklig berättare till mycket engagerande underhållningsromaner med ett visst djup i sig som också innehåller kärlek och längtan..
I den här boken briljerar hon verkligen. Och jag blir riktigt imponerad av hur hon lyckas blanda in tunga ämnen såsom antisemitism och ändå göra det till en underhållningsroman. Här finns naturligtvis också smärta och fördomar från vissa av karaktärerna, men det blir aldrig för mörkt och jag hade riktigt svårt att lägga den här boken ifrån mig.
Tom och Peter förväxlas på sjukhuset som nyfödda. Peter hamnar hos Toms föräldrar, ett vänligt judiskt par, medan Tom hamnar i en familj med en kärleksfull, aningen naiv moder och en far som det senare visar sig vara medlem i Ku Klux Klan. Peter lider dessutom av en genetisk sjukdom, cystisk fibros och dör vid ung ålder. Samma sjukdom som Toms lillebror Timmy lider av. Och så en dag går det upp för de båda familjerna, Margaret och Arthur Crawfield och Laura och Bud Rice att en förväxling skett på sjukhuset, nitton år tidigare. Hur ska det gå för de båda familjerna. Och hur ska Tom som ärvt sin "fars" trångsynthet reagera när han får veta att han i själva verket är jude?
Det här är som sagt en mycket bra och engagerande roman som faktiskt fick mig till tårar på slutet. Den här kan jag absolut rekommendera!
Toppbetyg!

"