N. Hawthorne

Den svarta systern

Författare: Dagmar Edqvist
Ämnesord: politik, hälsa, mord, religion, historia, kärlek, kultur, spänning, äventyr, afrika, 1950-tal, rasmotsättningar
Utgivningsår: 1961
ISBN: 9789100159207

Afrikas öde och en handfull afrikanska öden flätas samman i en dramatisk och spännande handling i Dagmar Edqvists roman Den svarta systern. Evie Wilson, hustru till en flodinspektör, hittas en morgon mördad i sin ensliga bungalow långt ute i bushen. Vem är den skyldige? Tjänaren som försvann? Den svarta väninnan Rosana som kom på besök med en försoningsgåva efter ett stort gräl? Den äkta mannen som hade ett inte alldeles tillfredsställande alibi?

Det hela ter sig till en början som ett rasmord och känslorna piskas upp i det fredliga hörn av Tanganyika där händelserna utspelas. Med stor finess låter Dagmar Edqvist gåtans vidare utveckling ge en spegel av ett afrikanskt land som då nått ett långt stycke mot sin frigörelse. Hon ställer mot varandra människor av gamla och nya skolan. Fördomar och oförstånd finns både hos svarta och vita likaväl som människokärlek och god vilja; de senare egenskaperna företräds framförallt av en färgad advokat och en domare med svensk bakgrund. Tillsammans ger de sig in på att finna den svåråtkomliga lösningen och bringa rättvisan till seger och upprörda sinnen till ro.

Bok recensioner av Den svarta systern :

BlommigaBarbro 2020-04-05 01:17
Jag har tidigare läst ett flertal böcker av Dagmar Edqvist och uppskattat de alla. Det här är inget undantag, tvärtom tror jag nästan att det här är den bästa boken jag läst av henne. Den är så fantastiskt välskriven denna roman med vissa thrillerinslag att det känns som om jag själv är med i handlingen till 50-talets Tanganyika med dess rasism och fattigdom men där också vänskap, drömmar och kärlek spelar roll. Det här är mycket mer än någon vanlig ordinär thriller och jag gillar det mycket att inte i förhand veta vad som komma skall. Till skillnad från många andra äldre författare så känns alltid Edqvists språk aktuellt och hon skrev alltid engagerande utan att rucka vid svåra problem. En mycket bra och färgstark roman som jag verkligen kan rekommendera.
I en väldigt bra uppläsning av Ing-Margaret Lackne dessutom!
Slutbetyg, en mycket stark 4:a!

Skriv egen bokrecension till Den svarta systern