En hondjävuls liv och lustar

Författare: Fay Weldon
ISBN: 0345323750

Spänning:  7
Humor:  9
Lärorik:  9

Ruth hade aldrig tänkt på sig själv som en hon-djävul. Snarare motsatsen: en kraftig, klumpig kvinna, över två meter lång, en alldaglig hustru och tvåbarnsmor i en lugn respektabel förort. Men när hennes man avslöjar att han har ett passionerat förhållande med Mary Fisher, den unga, vackra, rika bestsellerförfattarinnan, som bor i ett fantastiskt fyrtorn då blir Ruth rosenrasande. Inom två veckor har hon bränt ner familjens hus, haft en våldsam kärlekshistoria med traktens fyllo och förberett en personlig hämndodyssé…

(citat) "Jag gör en pösig mördeg till kyckling-vol-au-venterna och när jag har slutat skära ut cirklar ur degen med hjälp av ett vinglas, tar jag de tunna krökta strimlorna som har blivit över och formar dem till någonting som mycket liknar Mary Fisher och sätter sedan på ugnen, högt, högt, och bränner degfiguren tills köket fylls av en sådan stank att inte ens fläkten kan ta bort den." (citat)

Ruth Patchett är en stor och klumpig kvinna som ängsligt försöker leva upp till de krav som omgivningens ställer på henne som maka och mor. När hennes älskade man Bobbo under förödmjukande former överger henne för den vackra författarinnan Mary Fisher, brister något inuti Ruth. Plötsligt medveten om att inga regler längre gäller, omvandlas den tidigare så blida hemmafrun till en hämndens ängel. Efter att ha bränt ned huset med marsvin och allt fortsätter hon målmedvetet att arbeta för sitt enda kvarvarande mål i livet: att hämnas på den kvinna som tog ifrån henne allt hon hade.

Medelbetyg: 3,83 (6 röster)

Bok recensioner av En hondjävuls liv och lustar :

valdemar 2004-11-10 22:15
Ruth blir bedragen av sin man som lämnar henne för en vacker och framgångsrik tantsnuskförfattare. Med stor list planerar hon hämnden, och steg för steg börjar hennes fd mans nya liv att raseras. Intrig är banal, men Weldon gör något extra ordinärt av den. Det är fantastiskt underhållande att föjla Ruth när hon sakta men säkert krossar sin man. Språket och Weldons skildring av personerna är några faktorer som gör detta till en klassiker. Har även filmatiserats och gått som TV-serie.

LadyRed 2005-04-05 16:30
Mmm härlig, härlig bok! Tänk att han hämden kan var SÅ ljuv *S*!

animisha 2006-07-04 14:11
En riktigt underhållande och originell bok, skriven med fart och humor.

Sandie 2007-05-02 20:55
"En hondjävuls liv och lustar" är en sådan härlig bok. Har läst den på både svenska och norska. Jag brukar tycka att humor i bokform inte gör så mycket för mig, men här kan man ju bara inte låta bli att dra på smilbanden! Fay Weldon kan verkligen konsten att personifiera känslor. Kul bok, rätt och slätt.

Arawn 2007-07-06 17:35
Galet bra! Kul och listig. Stärkande. Finfin.

kristina_s 2011-07-08 18:39
Recension av Fay Weldons roman En hondjävuls liv och lustar

Boken är nyutgiven på Massolit Förlag (2011) Första upplagan kom 1983. Boken innehåller 290 sidor.

Fay Weldon är en engelsk författare, journalist och dramatiker. Känd för sin vassa penna och sina kontroversiella åsikter. En Hondjävuls liv och lustar kom ut första gången 1983 och med den fick hon sitt definitiva genombrott som författare.

Handling: Ruth och Bobbo är gifta. Hon är en skötsam hemmafru som tar hand om deras två barn, Andy och Nicola. Ruth är ingen attraktiv kvinna, hon är cirka 188 centimeter lång, grov, klumpig, med stora tänder och håriga leverfläckar i ansiktet.
Nu har Bobbo blivit förälskad i Mary Fisher som bor i ett fantastiskt fyrtorn, skriver kärleksromaner, äter rökt lax och dricker champagne till middag. Bobbo har flyttat till henne och lämnat Ruth och barnen. Som hämnd ordnar Ruth så att deras hus brinner ner och får i och med det en exemplarisk idé. Hon tar med sig barnen och lämnar dem hos Bobbo och Mary. Utan att sakna sina barn ger hon sig iväg mot nya utmaningar. Utmaningar som enbart har att förstöra Bobbos och Mary Fishers förhållande.
Hon har många elaka planer om hur det ska gå till, och frågan är om hon kommer att lyckas?

När jag läste boken 1983 älskade jag den, likaså serien och filmen där Roseanne Barr spelade Ruth och Maryl Streep spelade Mary Fisher. Denna gång blev jag inte alls lika fascinerad av berättelsen, den kändes både gammalmodig och elak. Tror inte att boken är lika aktuell ur feministiskt synpunkt idag och jag undrar om boken ens hade getts ut idag. 1983 när boken kom ut blev det många upprörda känslor. Idag tror jag ingen skulle reagera så hårt på berättelsen, mer än att Ruth är en cynisk och elak kvinna helt enkelt en hondjävul som inte kan acceptera att hennes man hittat en annan kvinna. Istället för att ta hand om sina barn och gå vidare lämnar hon sina barn helt utan känslor. Däremot var det ändå riktigt roligt att läsa om boken, för att se hur mycket samhället ändå har förändrats sedan 1983.

Betyg 3/5 Kristina Simar 2011-07-08 (59) http://blogg.passagen.se/krisim

Skriv egen bokrecension till En hondjävuls liv och lustar