J. Kalman Stefansson

Idag ska allt bli annorlunda

Originaltitel: Today will be different
Författare: Maria Semple
Utgivningsår: 2017
ISBN: 9789187917288

Eleanor Floods liv är en riktig röra. Men idag ska allt bli annorlunda, det har hon bestämt sig för. Idag ska hon duscha och sätta på sig riktiga kläder. Hon ska gå på yoga när hon har lämnat sonen Timby i skolan. Hon ska äta lunch med en vän som hon undvikit länge. Hon ska inte svära så mycket. Hon ska till och med ta initiativ till sex med sin man Joe. Men innan hon hinner sätta sin blygsamma plan i verket kommer livet emellan. För just idag har Timby bestämt sig för att låtsas vara sjuk för att få vara hemma med mamma. Idag har också Joe valt att meddela sin receptionist att han är på semester - en nyhet för Eleanor som ringer och söker honom på jobbet. Och precis när hon tror att dagen omöjligt kan gå mer snett, då dyker en gammal kollega upp med ett manus fullmatat med snaskiga familjehemligheter - skrivet av Eleanors egen syster. Kanske kräver den där nystarten hon kämpar för att få till att hon först tar itu med saker som legat begravda alltför länge.

Medelbetyg: 1 (1 röster)

Bok recensioner av Idag ska allt bli annorlunda :

BlommigaBarbro 2019-09-19 22:23
Pendlar mellan en 1:a och en 2:a för mig. Jag märkte genast i början att det här inte var en bok som tilltalade mig då den var rörig och svår att få grepp om. Ändå tyckte jag att det fanns några små roliga episoder i början, men dessa blev aldrig sammanhängande med själva berättelsen som sådan och den blir tyvärr enbart sämre och sämre och sämre och fram emot slutet skumläste jag enbart för att få veta hur den slutade. Jag fann den extremt rörig, med karaktärer som kom och gick och som jag aldrig fick grepp om och dessutom detta att den hoppar hela tiden mellan nutid och dåtid, gjorde knappast saken bättre. Jag tror att själva grundhistorien och med en annan författare, så skulle den ha kunnat bli ganska bra. Men slutresultatet på den här boken kan jag bara inte uppskatta och jag kan inte rekommendera den!
Slutbetyg, en 1:a, men en stark 1:a, om det gör någon skillnad?

Skriv egen bokrecension till Idag ska allt bli annorlunda