Smirnoff sällar sig medstörsta naturlighet till en Sara Lidman, Torgny Lindgren och NikanorTeratologen, men med en heltigenom egen ton och djupsvart humor. SydsvenskaDagbladet

Hon är en sällsynt berättarbegåvning med både bredd och skärpa. Aftonbladet

Jag for ner till bror är en ovanligt säker debut som inteber om ursäkt för någonting. Den har sin egen logik och sin egen bistra,råbarkade skönhet. Smålandsposten

Medelbetyg: 3,5 (2 röster)
Bok recensioner av Jag for ner till bror :
2020-04-23 20:04
"Vi satt i brors kök och drack whisky. Eller rättare sagt. Bror drack whisky och jag drack te. Han hade gjort en brasa och jag försökte bortse från smutsen och röran. Vi pratade om saker som hänt. Vilka som dött. Vilka som fått sjukdomar. Om ripjakt i fjällen och om en lyckad parning av granntiken. Sådant men pratar om i smalånger. Vi pratade inte om varför emelie lämnat honom eller om förfallet i vårt barndomshem."

Jana kommer hem på besök men blir kvar. Inte bara för att rädda Bror fast han behöver räddas. Mer för de ambivalenta känslor hon har för konstnären John. Men mest för att hon inte har något annat. Smalånger är sig likt. Allt viktigt får man dra ur människorna eller ta reda på själv. Och över bygden svävar Marias ande, den älskade och hatade, hon som förvred huvudet på alla män och sen lämnade allt...

Jag kan inte bestämma mig om Smirnoffs bok är tänkt som en norrländsk skröna eller bara vanlig eländesporr? Men strunt samma, det är en fantastisk bok, väl värd alla lovord. Inte många har förmåga att skriva något sådant ochhon är ändå debutant. Trots den grymma historien och allt elände finns det värme, lojalitet och hopp. Allt måste inte heller förlåtas, vissa förtjänar det de får. Författarens direkta och lakoniska språk med korta meningar utan skiljetecken passar perfekt i berättelsen, liksom den språkliga innovationen att avstå versaler i egennamn och att skriva ihop för-och efternamn. Som språkpolis borde jag kallsvettas, men tvärtom njuter jag. Det funkar ju!

Några svagheter finns, vissa detaljer stämmer inte ihop och några karaktärers agerande känns inte trovärdigt. Men det jag mest undrar över är vad folk i Norrlands glesbygd tycker om att framställas antingen som alkoholister eller psykfall, eller både-och? En och annan kliché kunde läsarna klarat sig utan. Och som läsare måste man gång på gång påminna sig om att Janas och Brors barndom utspelades på 1990-talet, inte 1890-talet, och att vuxenlivet är i nutid. Men i dag är det mer regel än undantag att författare skruvar sina berättelser några extra varv för att trigga läsare och kritiker. Fast det är småsaker, boken är klart läsvärd och det ska bli spännande att se om hon kan hålla samma nivå i de två andra i serien.

"

Skriv egen bokrecension till Jag for ner till bror
En oansenlig detalj