K. Troy

Budbärarinnan

Författare: Katerina Janouch
Ämnesord: politik, hälsa, kärlek, kultur, framtid, spänning, ungdom
Utgivningsår: 2018
ISBN: 9789198405163

Ett brutalt terrordåd har skakat huvudstaden och berört Cecilia, precis som alla andra, på djupet. Nio personer har blivit kallblodigt mördade och flera av terroristerna befinner sig fortfarande på fri fot. Cecilia skriver en ilsken krönika om politikers ansvarslöshet, vilket leder till att hon kommer på kant med både etablissemanget och sin egen familj. Hur mycket får man egentligen säga högt - och är det alltid bra att hålla tyst för att vårda sitt varumärke och inte mista social ställning?

Samtidigt, i ett så kallat utanförskapsområde, är 16-åriga invandrarflickan Leyla hårt påpassad av sina bröder och övriga släkten. Hedern måste bevaras till varje pris. Leyla är bortlovad till en äldre släkting och ska giftas bort till sommaren. Men Leyla vägrar acceptera den tvingande normen. Hon har blivit förälskad i en svensk pojke och bryter i smyg mot alla regler familjer tvingar henne att leva efter. I och med detta utsätter hon sig för stora risker, så pass allvarliga att hennes liv är i fara. Oväntat korsas Cecilias och Leylas vägar. Båda är kvinnor som följer sitt hjärtas röst, men båda visar sig också vara brickor i ett spel mycket större än de själva till en början förstår. Oskyldiga liv är på väg att offras och bara Cecilia kan stoppa ännu ett vansinnesdåd.

"Budbärarinnan" är den efterlängtade elfte delen i Katerina Janouchs populära serie om barnmorskan Cecilia Lund.

Bok recensioner av Budbärarinnan :

BlommigaBarbro 2019-01-02 20:03
Jag har inte läst alla böckerna i serien om barnmorskan Cecilia Lund, men jag har läst de tre sista böckerna som har släppts och liksom de två föregående böckerna jag läst, så är det här en otroligt bra, spännande, aktuell och mycket engagerande roman av Katerina Janouch. Det är en hel del politik men jag tycker att Janouch skriver på ett lättsamt och underhållande sätt, sen kan man ju inte blunda för det faktum att nästan allt nuförtiden är politik. Sen tycker jag om karaktären Cecilia som person och uppskattar att hon även skriver om Cecilias kärleksliv. En perfekt blandning av både allvar, sex, familj och dagsaktuella händelser gör "Budbärarinnan" till en väldigt lyckad bok som jag varmt kan rekommendera! Jag hoppas på många fler böcker om barnmorskan Cecilia Lund med familj och hennes närmaste vänskapskrets!
I en jättefin uppläsning av Janna Eriksson, en helt ny uppläsare i ljudboksmarknaden för mig!
Toppbetyg!

Skriv egen bokrecension till Budbärarinnan