Författare: Katerina Janouch
Ämnesord: kärlek
Utgivningsår: 2006
ISBN: 9164202135

Lärorik:  5
Sorglig:  9

För Helena, trettionånting, en ung kvinna som inte är särskilt hårt förankrad i tillvaron, känns familjeliv avlägset. Men så möter hon Paul och bitarna faller på plats. Snabbt blir hon gravid och föder en son. Helenas mamma är en engagerad mormor. Släkten gläds åt det första barnbarnet. Och efter pojken kommer flickan förutsätter alla. Helena blir medveten om att omvärlden är fylld av kvinnor som föder döttrar. Alla utom hon själv, verkar det.

När Helena blir gravid igen, händer något som förändrar familjens liv för alltid. Hennes mamma avlider hastigt. Tragedin gör att Helenas önskan om en dotter växer sig allt starkare. Att mista sin mamma när man själv just håller på att bli en, är kanske livets svåraste utmaning. Helena blir smärtsamt medveten om att hon har alltför få nära kvinnorelationer i sitt liv. En liten flicka kanske skulle kunna fylla tomrummet.

Mitt i kaoset sker något oväntat. Helena hittar sin mammas hemliga dagbok. Sakta inser Helena att hennes mors liv på många sätt är ett mysterium. Vem var hon, denna på ytan lättsamma kvinna? Helenas saknad och svårigheter att finna sig tillrätta i den bitvis tunga modersrollen blandas med en önskan att få veta sanningen. Hon ger sig på jakt efter en svunnen tid. Sökan är både en tröst, en flykt och ett begär att få veta. Men jakten på svar leder in Helena till oväntade insikter. Kanske bör en del frågor förbli obesvarade

Dotter önskas är en roman om mammor och döttrar, men också om pappor, och om kärlek som långtifrån är okomplicerad. Det är en bok om förlust, nyfikenhet och längtan. Längtan efter saker vi kanske aldrig kan få - men just därför så förtvivlat gärna vill ha.

”Pojkavdelningarnas hyllor och galgar var fyllda av mörkblå, mörkgröna, ljusblå och på sin höjd senapsgula kreationer. Tuffa tryck, siffror och gubbar och bilar som såg aggressiva och fartfyllda ut. Jag tyckte inte jag hörde hemma bland alla drakar och monster som befolkade små pojkars tröjor och t-shirtar. Istället stirrade jag längtansfullt mot den andra världen, mot flickavdelningen som fylldes av pastellfärgade ränder, ljusa volanger och strumpbyxor med kattungar på... Jag var redan trött på mörkblått och sportigt. Så härligt det skulle vara att för en gångs skull frossa i spetsar och volanger.”

"Tänk om du får en pojke till? Vad gör du då? Små killar som är så jobbiga, utbrast hon glatt. (Skickar honom till ett barnhem. Låter honom genomgå ett könsbyte. Säljer honom till ett barnlöst par. Vad tror du?) – Blir jätteglad så klart! Jag tycker faktiskt inte det är så viktigt med vad det blir, huvudsaken barnet är friskt."

Medelbetyg: 4,17 (6 röster)

Bok recensioner av Dotter önskas :

Elinbj 2007-10-17 17:44
En gripande bok. Om Helena som lever ett lyckligt familjeliv tills den dag hennes mamma dör. Samtidigt som modern dör inser Helena att hon aldrig kommer att få någon dotter, den kvinnliga länken är bruten. Hon älskar sina två söner, men det hon önskar över allt annat är att få en dotter. Helena blir helt besatt av sin önskan sam deprimerad efter sorgen av sin mamma. Boken beskriver hur förluster kan påverka en persons handlingar till den grad att man inte rår över dem själv och hur det påverka det idylliska familjelivet. Boken engagerar. Jag ville själv gå in i boken och hjälpa Helena och avstyra henne från att göra det hon gör.

pippilin 2007-10-18 10:54
Jag läste denna bok precis när den kommit ut och jag kände så med bokens huvudperson eftersom jag själv haft samma önskan. Jag kunde direkt identifiera mig och somliga sidor i boken var som om jag hade skrivit dem själv. Vissa böcker är ju sådana att om vi kan identifiera oss så tycker vi om boken. Denna bok är dock bra i alla fall, men har man inte själv känt som Helena kanske man kan tycka att det är blaha blaha. Men Katerina Janouch skriver bra och fängslande och detta är en roman jag varmt kan rekommendera.

(Helenas besatthet har jag tack och lov tagit mig ur. Jag kanske får barnbarn av någon av mina fyra pojkar).

clickclack 2008-01-21 19:41
Det var en underbar bok som verkligen ryckte tag i mig.

miazzz 2008-05-18 15:08
Den här boken är bra!!!!

Ninni_1960 2008-12-08 18:02
Den här boken var mycket bättre än Sommarbarn av samma författare. Här börjar jag igen gripas av författarens berättelse men når ännu inte upp till Anhörig.
Det är kanske svårare för mig att bli lika gripen av denna önskan om en dotter då jag aldrig har behövt haft den önskan då min förstfödda var just en dotter. Men ju mer jag hörde av boken så förstod jag att en del kan önska sig "galna" efter just en dotter - någon att höra ihop med i familjebilden.
Läs den!

Esque 2008-12-14 01:19
Mycket läsvärd bok om hur man inte alltid kan kombinera förnuft och känsla.

Janouch beskriver fritt och utan pekpinnar hur en helt normal kvinna blir helt besatt av något så tabubelagt som vilket sorts barn hon ska få. Hur man kan känna glädje över ett friskt barn och samtidigt en sorg över att det blev en han och inte en hett efterlängtad hon. Att det inte behöver förminska kärleken till barnet ifråga men lämnar kvar en känsla av att något fattas. Helena är ingen dålig mamma eller konstig kvinna utan känsla för proportioner. Hon älskar sina barn och förstår att vara tacksam för dem men hon kan inte släppa sin dotter-längtan och det driver henne längre och längre ifrån sin familj.

Den här boken är mycket lättläst och intressant. Ett stort plus för en fin skildring av småbarnsföräldraskapet och en pappa som är lika ansvarig som mamman (ja, bitvis ansvarigare vilket är en härlig omväxling istället för som oftast:tvärs om).
Har tänkt på den här boken efteråt. Den kom som en välkommen läsning då jag själv var nybliven mamma och översvämmad av snusförnumstig föräldralitteratur om hur bra mödrar ska vara. Den blev en lisa för själen.

Skriv egen bokrecension till Dotter önskas