Stora små lögner

Författare: Liane Moriarty
Utgivningsår: 2016
ISBN: 9789100156701

Vid en första anblick framstår den prydliga villaförorten Pirriwee som en välmående och sömnig idyll.

Men under ytan kokar det.

Madeline och Celeste är grannar och bästa vänner. De har barn i samma förskoleklass och tar alla tillfällen de får att prata om livet på favoritcaféet. Madeline har händerna fulla med sin tonårsdotter, som plötsligt tycks föredra sin pappa och yogafrälsta styvmamma framför henne (hur är det möjligt??). Men hon kan inte låta bli att samtidigt kasta sig in i intrigerandet mellan olika fraktioner av föräldrar på skolan. Förortens okrönta skönhetsdrottning Celeste backar förstås upp Madeline, men har verkat mer virrig än vanligt på sistone - kanske inte så konstigt med två helvilda tvillingpojkar där hemma och en man som ständigt är på resande fot. Eller finns det något som Celeste inte berättar?

När den unga ensamma mamman Jane flyttar in i området möts hon av kyliga blickar från de andra förskolemammorna och blir misstagen för att vara femårige Ziggys barnflicka. Madeline och Celeste tar dock Jane under sina vingar, och står på hennes sida när stämningen blir allt mer hätsk efter att Ziggy blivit anklagad för mobbning. Temperaturen på skolgårdar och villagator skruvas upp för att nå sin våldsamma kulmen under skolans årliga föräldrakväll ...

Medelbetyg: 2 (1 röster)

Bok recensioner av Stora små lögner :

BlommigaBarbro 2017-03-07 18:33
Alldeles för mycket Desperate housewifes över boken för att tilltala mig. Kanske är det också en generationsfråga där jag inte kan identifiera mig i den unga mamma karaktären längre. Men ändå retar flera av karaktärerna mig. Särskilt sättet kvinnorna är skrivna på. Det finns nästan inte en normal kvinnokaraktärer bland en samling hönsmammor av värsta slag. Nej, jag tilltalades inte av boken!

Skriv egen bokrecension till Stora små lögner