Åttio Dagar Gul
 V. Jackson

Den röda adressboken

Författare: Sofia Lundberg
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789187049972

Livet är som ett pärlband av människor. Vi möts och vi älskar, vi skiljs åt, vi skrattar förtroligt i djup vänskap, vi går igenom nederlag och vi får våra hjärtan krossade.Doris har haft samma adressbok sedan 1928. I den finns hennes alldeles egna pärlband av människor som hon mött genom livet. Nu lever hon ensam i en lägenhet på Bastugatan i Stockholm. De flesta av namnen i adressboken är överstrukna, döda, och de enda avbrotten i ensamheten är hemhjälpens besök och samtalen med systerdotterdottern Jenny på andra sidan Atlanten. En dag börjar Doris skriva ner sina minnen om vännerna i adressboken. Så att Jenny, som blir den enda att minnas Doris, också får tillgång till hennes minnen.Den röda adressboken är en gripande historia som med stor intensitet skildrar den livserfarenhet som en äldre människa bär inom sig. Den spänner över ett helt liv och tar med läsaren på en resa till svunna tiders Paris, New York och Stockholm.

Medelbetyg: 4 (2 röster)

Bok recensioner av Den röda adressboken :

BlommigaBarbro 2016-12-29 19:32
Pendlar mellan en 5:a och en 3:a för mig, därav betyget, en 4:a. Jag tyckte att nutidshistorien med Doris och systerdotterdottern Jenny var riktigt gripande, fin och stark. Dåtidsberättelsen är egentligen också fin men den kändes bitvis lite för orealistisk för att jag helt skulle kunna ta till mig den. Men av det stora hela tyckte jag det här var en riktigt bra och engagerande bok. Jag läser gärna fler av författaren! Dessutom bra uppläst av Gunilla Leining! Stark 4:a!

kirja 2017-03-31 16:56
En roman som handlar om oss alla som lever... vi blir gamla och bär våra egna unika minnen. Berättelsen om Doris pendlar mellan en verklighets känsla och orealistiska lite händelser. Men ganska spännande för man ville veta mer så det gick fort att läsa den.

Skriv egen bokrecension till Den röda adressboken