Snöstormen

Författare: Vladimir Sorokin
ISBN: 9789113049489

Medelbetyg: 3 (2 röster)
Bok recensioner av Snöstormen :
2017-02-01 11:45
Doktor Garin är på väg till en liten by med vaccin mot en fruktad sjukdom, svartsoten. Men han kommer inte så långt då vädret är dåligt och det inte finns hästar till byte. Doktorn måste komma fram och det visar sig att brödutköraren har småhästar och en självgångare som hästarna kan dra genom att springa på ett band inuti. Doktorn och mannen, Harkel, påbörjar en resa som är fylld av missöden mitt i en rytande snöstorm. På resan träffar de på några egenartade individer. Resan kommer att ta lång tid och slutar på ett sätt som ingen av dem kunnat tänka sig.
En otrolig berättelse med lite av sagoinslag. Mycket bra och spännande.
2022-02-07 14:47
Snöstormen av den ryske författaren Vladimir Sorokin lånade jag på biblioteket efter att jag sett att flera bokbloggare höjde den till skyarna. Så givetvis var jag riktigt nyfiken på boken och ville se vad som var så märkvärdigt med den. Men tyvärr blev jag besviken. Det kan mycket väl vara så att jag inte förmår se djupet i berättelsen, men jag förstod verkligen inte meningen med romanen.

Vi befinner oss alltså i en snöstorm på den ryska landsbygden. Baksidestexten säger att vi befinner oss i framtiden, men det är svårt att tidsbestämma historien. Här får vi i alla fall stifta bekantskap med de allra märkligaste varelser. Läkaren Garin får inte tag på några hästar för att kunna ta sig till den plats där han ska komma med vaccin mot den märkliga epidemin som skapar zombier. Han får dock kontakt med Harkel som har en självgångare. I huven på detta fordon placerar Harkel sina femti småhästar. Hästarna är så små att han bara behöver ha med sig en liten påse med havregryn för att kunna utfodra dem.

Vi träffar även på en mjölnare som är så liten att hans hustru kan hålla honom som man håller en bebis. Å andra sidan får vi veta att det även finns stormänniskor, som är fem-sex meter långa.

På sin färd träffar de på en grupp kazaker som kallas vitaminder. De presenterar sig med namn som Per Dag, Vysslull, Sisådär och John Blund.

Jag har läst mig till att Vladimir Sorokin är en hyllad, men kontroversiell författare. Genombrottet i både Ryssland och Europa kom med romanen Blått fett (på svenska 2000). 2013 nominerades han till Man Booker International Prize. Men det hjälps inte. Storheten i romanen Snöstormen gick mig tyvärr förbi.

"

Skriv egen bokrecension till Snöstormen
Flicka saknad